Sponsored Link

Thursday, June 30, 2005

Cerita Hamba Allah dengan Maut, Siang & Malam, Madu, dan umur...

Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi...jeng!jeng!jeng!...bunyi....aauuummmmm!!!
Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja. Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni.
Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi. Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan matanya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi.

Perigi tu ada tali dan sebuah timba.Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi. Di mulut perigi,harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar
dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi.

Aaaaa!!!!... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib.Dah jatuh ditimpa tangga. lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut. Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar  seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis,  kurang ajar punya tikus. Alahhhh....cam ner ni. Pastu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit! cit!cit! sampai kat atas.Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis,  lagi satu. Macam mana aku nak buat ni.... habislah jadi mangsa buaya . Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya.Macam mana nih...

 Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya,tetiba.... terdengar satu bunyi.... uuuuuuuuuuuuu...bunyi lebah bawa madu. Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan  terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. Hamba Allah tu kata,

"Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedap ni." kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di bawah.

Kalau semua nak tahu , si Hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah. 2 ekor buaya itu adalah
malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti. Tali yg tempat di hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita
dan  kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita. Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita.Kan tikus tu gigit tali tu. Madu..., madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja
madu tu jatuh ke dalam mulutnya,dia lupa pada harimau dan buaya tu.  Macam kitalah bila
dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah baru la nak  ingat Allah. Astaghfirullah...

me: Ya Allah jadikanlahku seorang hamba yang bersyukur dan sentiasa ingatkan kepadamu diwaktu senang dan juga di waktu susah...insya Allah....

Pelajaran Hidup: Cerita tentang katak kecil

by Korinting Buluh

Pada suatu hari ada sekumpulan katak-katak kecil,... yang berlumba-lumba. Tujuannya adalah mencapai puncak sebuah menara yang sangat tinggi.

Penonton berkumpul bersama mengelilingi menara untuk menyaksikan perlumbaan dan memberikan semangat kepada para peserta...

Perlumbaan pun dimulakan...

Secara jujur:

Tak satupun penonton benar2 percaya bahawa katak2 kecil akan boleh berjaya mencapai puncak menara.

Terdengar ada yang berkata:

"Oh, jalannya terlalu susahhhhh!!

Mereka TIDAK AKAN BOLEH sampai ke puncak."

atau: "Tidak ada kesempatan untuk berjaya...Menaranya terlalu tinggi...!!

Katak2 kecil mulai berjatuhan. Satu persatu...

Kecuali mereka yang tetap bersemangat menaiki menara perlahan- lahan semakin tinggi...dan semakin tinggi..

Penonton terus bersorak

"Terlalu susah!!! Tak seorangpun yang akan berjaya!!!"

Lebih banyak lagi katak kecil penat dan menyerah...

Tapi ada SATU yang tetap melangkah hingga semakin tinggi dan tinggi...
Dia tak mahu menyerah kalah!

Akhirnya yang lain telah menyerah untuk menaiki menara. Kecuali satu katak kecil yang begitu berusaha keras dan menjadi satu-satunya yang berjaya sampai ke puncak!

SEMUA katak kecil yang lain ingin tahu bagaimana katak ini boleh melakukannya?

Seorang peserta bertanya bagaimana cara katak yang berjaya itu mempunyai kekuatan untuk mencapai tujuan?

Ternyata...

Katak yang menjadi pemenang itu TULI!!!!
...................................
Nasihat bijak dari cerita ini adalah:

Jangan sesekali mendengar kata orang lain yang mempunyai kecenderungan negatif ataupun pesimis... karena mereka akan mengambil sebahagian besar mimpimu dan menjauhkannya darimu.

Selalulah fikirkan kata2 bertuah yang ada.

Karena segala sesuatu yang kau dengar dan kau baca boleh mempengaruhi perilakumu!

Kerana itu:

Selalulah tetap....

POSITIVE!

Dan yang terpenting:

Bersikap TULI jika ada orang mengatakan bahawa KAMU tidak boleh mencapai cita-citamu!

Selalulah berfikir: I can do this!


Kongsi pesanan ini kepada sahabat2.

Berikan mereka motivasi!!!

Karena sahabat yang baik adalah sahabat yang sering memberi motivasi antara satu sama lain.

me: aku adalah seekor katak yang besar....hahahahaha....^_^

Wednesday, June 29, 2005

Bukti kebesaran Allah...

Email dari sahabat yg menetap di US:


"Seorang doktor di Amerika Syarikat telah memeluk Islam kerana beberapa keajaiban yang ditemuinya dalam penyelidikannya. Dia amat kagum dengan penemuan tersebut, sehingga tidak dapat diterima oleh akal fikiran. Dia adalah seorang doktor neurologi.

Setelah memeluk Islam, dia amat yakin akan perubatan secara Islam dan dengan itu telah membuka sebuah klinik yang bertemakan "Perubatan Melalui
Al-Qur'an". Kajian perubatan melalui Al-Qur'an membuatkan ubat-ubatannya berteraskan apa ya! ng terdapat di dalam Al-Qur'an. Di antara kaedah-kaedah yang digunakan termasuklah berpuasa, madu lebah, biji hitam (black seed)dan sebagainya.

Apabila ditanya bagaimana dia tertarik untuk memeluk Islam, maka doktor tersebut memberitahu bahawa...
semasa beliau melakukan kajian urat saraf,terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki oleh darah. Padahal setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal.

Setelah membuat kajian yang memakan masa, akhirnya beliau mendapati bahawa darah tidak akan memasuki urat saraf di dalam otak manusia melainkan pada ketika seseorang itu sedang sujud semasa mengerjakan sembahyang.
Urat tersebut memerlukan darah hanya untuk beberapa sukatan yang tertentu sahaja. Ini bermaksud bahawa darah hanya akan memasuki urat tersebut mengikut kadar sembahyang waktu yang diwajibkan oleh Islam. Begitulah keagungan ciptaan Allah.
Jadi barang siapa yang tidak menunaikan sembahyang, akan otaknya tidak akan dapat menerima darah yang secukupnya untuk berfungsi secara normal. Oleh yang demikian, kejadian manusia ini sebenarnya adalah untuk menganuti agama Islam 'sepenuhnya' kerana sifat fitrah kejadiannya memang telah dikaitkan oleh Allah dengan agama-Nya yang indah ini."

Tujuh kalimat

Sabda Rasulullah S.A.W:

" Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak busa/buih laut "
1. Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.
2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.
3. Mengucap Astagfirullah jika lidah terselip perkataan yang tidak patut
4. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.
5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.
6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah.
7. Mengucap La ilaha illa Al lah Muhammad Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya dari tafsir hanafi, mudah-mudahan ingat, walau lambat-lambat mudah-mudahan selalu, walau sambil lalu mudah-mudahan jadi bisa, karena sudah biasa!

me: mencubaa....

Tuesday, June 28, 2005

Untuk Suami/bakal Suami (isteri/bakal isteri pun leh baca....^_^)


me: peringatan yang amat berguna...dalam lawak ada pengajaran....^_^

Tahukah kau wahai suami dan bakal suami??

Laki bini ini asalnya 2 individu asing yang saling tidak mengenali. Atas takdir tuhan dipertemukan dan aqad nikah telah menyatukan kita.

TAPI.......tahukah kau apa yang isterimu selalu lakukan untukmu, dan fikirlah sejenak apa pula yang kau berikan untuknya...

KALA kau tiada duit, bukankah magic david copperfield bila tiba2 kau buka wallet ada duit pulak di dalamnya, tahukah kau yang isterimu sentiasa curi2 membuka wallet untuk mengecek "Ada duitkah suamiku?"

TAPI Bila kau ada duit, wah! wah! kau siap boleh tanya lagi bini kau "Ada duit ke?" sedangkan itukan kewajipan kau untuk memberinya nafkah?

Tahukah kau wahai suami, tiap2 malam isterimu akan terbangun dari tidurnya dan perkara pertama yang diingat ialah suaminya, lantas terus si isteri menjenguk suaminya di sebelah, di kucup dahi suaminya, diusap rambutnya, penuh kasih sayang dan belas kasihan...

TAPI yang kau berinya hanyalah dengkuran kadang2 siap kentut lagi..Cissss!!

Tahukah kau wahai suami, kalau kau balik lewat malam sampai jam 4-5 pagi atas alasan kerja atau kau suka2 nak lepak ngan kawan2, bini kau yang dirumah tu tak lena tidur, selagi kau tak balik selagi tulah mata tak leh pejam...

TAPI yang kau tahu bersembang aje sampai pagi, langsung tak ingat bini, dahlah balik lambat esoknya selagi tak masuk Zohor tak reti2 nak bangun, dah bangun tahu nak makan aje...
Tahu tak kau wahai suami, setiap kali isteri mu menggosok bajumu apa yang sentiasa terlintas di fikirannya ialah "Handsome tak laki aku bila pakai baju ni?"
Tapi kau bila dah hansome sikit mula hidung tinggi nak mengorat lagi...
Tahu tak kau wahai suami, isteri tu tak mintak banyak, cuma pujilah dia sekali-sekala, peluklah dia setiap pagi dan malam sebelum tidur peluk yang setakat pelukan sayang sahaja..bukan dengan harapan dapat "apa-apa"), hadiahkanlah dia sekali-sekala walaupun setakat coklat sekeping, picitlah bahunya sekali-sekala dan kalau nak tidur tu, selimutkanlah dia, sebab sebenarnya, bini tu selagi laki dia tak lelap mata dia hanya tidur2 ayam sahaja...

INI YANG BEST NI

Satu lagi, suami, kalau korang nak tahu, sebaik sahaja saksi kata SAH!!!! tuhan tu telah kurniakan 6, 7, 8 senses kat isteri sebab itulah dia orang tahu korang buat apa kat belakang dia, tak yah guna spy...dia orang musti tahu punya....

Hargailah bini dan bakal bini korang, sebagaimana korang hargai kereta korang, laptop, notebook, Iphone 4, PS3 korang dan lain-lain....

Orang bijak adalah dia yang hari ini mengerjakan apa yang orang lain akan mengerjakannya tiga hari kemudian ..

JumPa AnDa Di PunCak KeJaYaaN bersama KeSeJahTeRaaN!

Pengajaran ayat: Perkahwinan itu satu perkara yang mulia, Mengapa mesti kita mengelakkannya. Ia adalah satu fitrah bagi manusia, kalau tak sanggup, manusiakah KITA.

Jangan risau jika kita tak dapat isteri yang solehah, kerana Allah telah berjanji, perempuan yg soleh hanya utk lelaki yg soleh...

Kalau kita sbg lelaki tak soleh...jgn harap dapat bini yg soleh....Syukur apa yg telah dikurniakan.

Tak semua perempuan itu BAIK, tapi baiKKah kita nak dapat perempuan yg baik...???

Kalau kita mengorat perempuan memang tak baik, tapi kalau kita tak berusaha nak cari isteri; Ada can ker bini itu TURUN dari langit.....

Kita tak suka perigi mencari timba...Perempuan jenis apakah itu??? Siti Khadijah pun perempuan mcm itu; Hinakah dia??????

Allah telah mengutuskan perempuan utk lelaki...bukannya kita perlu hidup dgn sendiri....


Mungkin rezeki tidak ada untuk kita memulakan alam perkahwinan......Tanpa usaha , rezeki itu memnag tidak ada....

Syabas kpd sesiapa yg melangkah ke gerbang perkahwinan, yg tidak, ANDA sesungguhnya berada dalam kerugian....


FIKIR-FIKIRKANLAH.................
from hamba Allah...

Monday, June 27, 2005

Words jokes to relax...^_^

DORMITORY:
When you rearrange the letters:
DIRTY ROOM

PRESBYTERIAN:
When you rearrange the letters:
BEST IN PRAYER

ASTRONOMER:
When you rearrange the letters:
MOON STARER

DESPERATION:
When you rearrange the letters:
A ROPE ENDS IT

THE EYES:
When you rearrange the letters:
THEY SEE

GEORGE BUSH:
When you rearrange the letters:
HE BUGS GORE

THE MORSE CODE:
When you rearrange the letters:
HERE COME DOTS

SLOT MACHINES:
When you rearrange the letters:
CASH LOST IN ME

ANIMOSITY:
When you rearrange the letters:
IS NO AMITY

ELECTION RESULTS:
When you rearrange the letters:
LIES - LET'S RECOUNT

MOTHER-IN-LAW:
When you rearrange the letters:
WOMAN HITLER

SNOOZE A LARMS:
When you rearrange the letters:
ALAS! NO MORE Z 'S

A DECIMAL POINT:
When you rearrange the letters:
IM A DOT IN PLACE

THE EARTHQUAKES:
When you rearrange the letters:
THAT QUEER SHAKE

ELEVEN PLUS TWO:
When you rearrange the letters:
TWELVE PLUS ONE

AND FOR THE GRAND FINALE:

PRESIDENT CLINTON OF THE USA:
When you rearrange the letters
(With no letters left over and using each letter only
once):
TO COPULATE HE FINDS INTERNS

Saturday, June 25, 2005

Sinar Cahaya Ayat Kursi

Dalam sebuah hadis, ada menyebut perihal seekor syaitan yg duduk diatas pintu rumah.Tugasnya ialah utk menanam keraguan di hati suamiterhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah s.a.w.tidak akan masuk rumah
sehinggalah Baginda mendengar jawapan salam daripada isterinya.Disaat itu syaitan akan lari bersama-sama dengan salam itu.

Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:


1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi apabilaberbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu,
dia akan berada dlm lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang,
tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut dan barang siapa
membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya dan ahli rumah-rumah disekitarnya.

4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap2 sembahyang fardhu,
Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur,
setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi2 serta Allah melimpahkan
padanya rahmat.

5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi
sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.

6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang Allah SWT
akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.

7) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan
nescaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah S.A.W.bersabda,

Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."


Wassalam.

"Utamakan SELAMAT dan SEHAT untuk Dunia Mu, Utamakan SHOLAT untuk Akhiratmu"

MY BOSS AND ME!...^_^

My Boss& ME  
            When I take a long time.
          I am slow.

            When my boss takes long time
          He is thorough.

            When I don't do it
          I am lazy.

            When my boss doesn't do it
          He is too busy.

            When I do something without being told
          I am trying to be smart.

            When my boss does the same
          That is initiative.

            When I please my boss
          I am apple - polishing

            When my boss please his boss
          He's co-operating.

 

         When I do well, my boss never remembers


         When I do wrong, he never forgets

   Don't you ever cry.  All the best

Friday, June 24, 2005

YOU KNOW YOU ARE LIVING IN 2005 WHEN...

1.  You accidentally enter your password on the microwave.

2.  You haven't played solitaire with real cards in years.

3.  You have a list of 15 phone numbers to reach your family of 4.

4.  You email the person who works at the desk next to you.

5.  Your reason for not staying in touch with friends and family is that they don't have email addresses.

6.  You go home after a long day at work and still answer the phone in a business manner.

7.  You make phone calls from home and accidentally dial "9" to get an outside line.

8.  You've sat at the same desk for four years and worked from three different companies!!!

10.  You learn about your redundancy on the 11:00 news.

11.  Your boss doesn't have the ability to do your job.

12.  You pull up in your own driveway and use your cell phone to see if anyone is home to help you carry in the groceries.

13.  Every commercial on television has a web site at the bottom of the screen.

14.  Leaving the house without your cell phone, which you didn't have the first 20 or 30 (or 60) years of your life, is now a cause for panic and you turn around and go get it.

15.  You get up in the morning and go on line before getting your coffee.

16.  You start tilting your head sideways to smile.  :)

17.  You're reading this and nodding and laughing.

18.  Even worse, you know exactly to whom you are going to forward this
message.

19.  You are too busy to notice there was no #9 on this list.

20.  You actually scrolled back up to check that there wasn't a #9 on this
list.

AND NOW U R LAUGHING at yourself. Go on, forward this to your friends you know you want to!!

Thursday, June 23, 2005

the beauty of women...

Allah berfirman: "Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup
lembut untuk memberikan kenyamanan."

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya."

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh."

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak- anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya."

"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya."

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu."

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."

"Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada."
Kirimkan Firman ini kepada setiap wanita yg anda kenali. Anda akan menambah harga diri ciptaan indah ini, wanita! kerana, Setiap Wanita itu Cantik... 

 
Wallahualam Bisawab.

Wednesday, June 22, 2005

Truth and honesty

aah…truth and honesty, truth and honesty, truth and honesty, truth and honesty, truth and honesty,truth and honesty, Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty,Truth and honesty….

can it help us to be happy…or can it hurt someone….????

i wonder

Tuesday, June 21, 2005

Siapakah....?

Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara : " Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan,
Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu,
Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu,
...dan dosa-dosa yang silam disulami denga taubat kepada Dzat yang
memiliki mu"


Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s.


Siapakah orang yang manis senyumanya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.


Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.


Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta.


Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.


Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.


Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.
 
Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.


Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka.


Siapakah org yg KEDEKUT ?
Orang yg kedekut ialah org yg membiar atau membuang email ini begitu sahaja, malah dia tidak akan menyampaikan pula pada org lain.

Sunday, June 19, 2005

Teladan Dari Kisah Hidup Mustafa Kamal Attartuk.

1. Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt.
2. Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tali leher
dan topi(sesuai dengan kehendak barat).

3. Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau sendiri
pernah menari dengan seorang wanita di satu parti umum yang pertama di Ankara.

4. Beliau pernah menegaskan bahawa "negara tidak akan maju kalau rakyatnya
tidak cenderung kepada pakaian moden."

5. Menggalakkan minum arak secara terbuka.
6. Mengarahkan Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki.
7. Menukar azan ke dalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah dengan
membuang unsur-unsur Arab dan Parsi.

8. Mengambil arkitek- arkitek dari luar negara untuk memodenkan Turki. Hakikatnya mereka diarah mengukir patung-patung dan tugu-tugunya di seluruh bandar Turki.
9. Satu ucapan beliau di bandar Belikesir di mana beliau dengan terang-terangannya mengatakan bahawa agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu dihapuskan untuk kemajuan.
10.Agama Islam juga di buang sebagai Agama Rasmi negara.
11.Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan.
12.Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang-undang barat.
13.Menukar Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid dijadikan
gereja.

14.Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.
15.Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan fakir
miskin.

16.Membatalkan undang-undang waris, faraid secara islam.
17.Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab kepada huruf Latin.
18.Mengganggap dirinya tuhan sama seperti firaun. Berlaku peristiwa apabila
salah seorang askarnya ditanya "siapa tuhan dan di mana tuhan tinggal?" oleh kerana takut, askar tersebut menjawab 'Kamal Atartuk adalah tuhan" beliau tersenyum dan bangga dengan jawapan yang diberikan oleh askar itu.

Kematian Kamal Atartuk Yang Menyeksakan


Di saat kematiannya, Allah telah datangkan beberapa penyakit kepada beliau
sehingga beliau rasa terseksa dan tak dapat menanggung seksaan dan azab yang Allah berikan di dunia. Antaranya ialah :

1. Didatangkan penyakit kulit hingga ke kaki dimana beliau merasa gatal-gatal seluruh badan.

2. Sakit jantung.
3. Penyakit darah tinggi.
4. Panas sepanjang masa, tidak pernah merasa sejuk sehingga terpaksa diarahkan kepada bomba untuk menyiram rumahnya 24 jam.

Pembantu-pembantunya juga diarahkan untuk meletak ketulan-ketulan ais di
dalam selimut untuk menyejukkan beliau. Maha suci Allah, buat macam mana pun rasa panas tak hilang-hilang. Oleh kerana tidak tahan dengan kepanasan yang ditanggung, beliau menjerit sehingga seluruh istana mendengar jeritan itu. Oleh kerana tidak tahan mendengar jeritan, mereka-mereka yang bertanggung jawab telah menghantar beliau ke tengah lautan dan diletakkan dalam bot dengan harapan beliau akan merasa sejuk.

Allah itu Maha Besar, panasnya tak jugak hilang! Pada 26 september 1938, beliau pengsan selama 48 jam disebabkan terlalu panas dan sedar selepas itu tetapi beliau hilang ingatan. Pada 9 November 1938, beliau pengsan sekali lagi selama 36 jam dan akhirnya meninggal dunia. sewaktu beliau meninggal, tidak seorang pun yang memandi, mengkafan dan menyembahyangkan mayat beliau. Mayatnya diawetkan selama 9 hari 9 malam, sehingga adik perempuan beliau datang meminta ulama-ulama Turki memandikan, mengkafankan dan menyembahyangkannya.


Tidak cukup dari itu, Allah tunjukkan lagi balasan azab ketika mayatnya di bawa ke tanah perkuburan. Bila mayatnya hendak ditanam, tanah tidak menerimanya (tak dapat nak bayangkan bagaimana tanah tidak menerimanya). Disebabkan putus asa, mayatnya diawetkan sekali lagi dan dimasukkan ke dalam muzium yang diberi nama EtnaGrafi(kalau tak silap dengar) selama 15 tahun (sehingga tahun 1953). Selepas 15 tahun mayatnya hendak ditanam semula, tapi Allah Maha Agung, bumi sekali lagi tak menerimanya. Habis ikhtiar, mayatnya dibawa pula ke satu bukit ditanam dalam satu binaan marmar beratnya 44 tan. Mayatnya ditanam di celah-celah batu marmar.

Apa yang menyedihkan, ulama-ulama sezaman dengan Kamal Atartuk telah
mengatakan bahawa "jangan kata bumi Turki, seluruh bumi Allah ini tidak menerima Kamal Atartuk!"

Dari Abdullah bin 'Amr r.a, Rasulullah saw bersabda : "Sampaikanlah pesanku
biarpun satu ayat."

Muhasabahlah diri sendiri (yakni diri saya) sebelum muhasabah diri orang lain.

Apa yang baik dan benar itu datangnya dari Allah swt. Apa yang salah dan
silap itu adalah dari kelemahan manusia itu sendiri....

me: untuk pengajaran...

Saturday, June 18, 2005

Kencing berdiri...

cicitonyang menulis - "Ada satu kitab menyatakan bahawa syaitan juga sering mengalami sakit-sakit dan patah riuk kaki dan tangannya dalam usaha mengganggu dan melalaikan manusia.Walau seteruk mana pun penyakitnya dan patah kakinya, namun ada sejenis ubat yang mampu membantu memulihkan penyakitnya itu.


Boleh dikatakan setiap hari syaitan dan iblis mengalami patah kaki dan tangan yang serius hingga dimasukkan ke wad ICU hospital syaitan dan iblis. Tapi kita sebagai umat Islam jugalah yang rupanya bersimpati dengan nasib iblis-iblis ini dengan memberikan mereka ubat supaya sihat. Dipendekkan cerita, suatu hari bapa iblis telah mengarahkan anak-anaknya supaya pergi mengganggu umat Islam yang baru hendak solat di masjid. Apabila sampai sahaja di masjid, si anak-anak iblis ini sudah bersedia untuk menghasut dan melalaikan para jemaah. Tiba-tiba berkumandanglah azan. Maka larilah iblis dan syaitan yang dilaknat lintang pukang. Ada yang terlanggar bukit, pokok besar, busut dan seumpamanya dan mereka lari sehingga tak terdengar lagi di telinga mereka laungan azan.


Maka iblis-iblis tadi meraung kesakitan kerana cedera parah. Ada yang patah tangan, yang patah kaki, yang patah leher, yang terseliuh dan sebagainya. Lalu datanglah bapak ibis tadi. Melihatkan kecederaan yang dialami anak-anaknya, bapa iblis lalu memberitahu bahawa hanya ada satu saja ubat yang boleh menyembuhkan kecederaan parah yang mereka alami itu. Lalu bapa iblis menyuruh anak-anaknya yang cedera agar pergi ke rumah orang Islam dan carilah air kencing orang yang kencing berdiri dan sapulah ke tempat yang luka cedera parah. Sepantas kilat mereka pergi ke rumah orang Islam dan mencari orang Islam yang kencing berdiri lalu melakukan sebagaimana yang diarahkan bapa mereka. Dengan serta merta kecederaan mereka sembuh bagai sediakala. Sejak dari itu, anak-anak dan keturunan iblis yang cedera parah akibat mengganggu manusia, akan pergi mendapatkan air kencing orang Islam yang kencing berdiri untuk dijadikan ubat.


Kesimpulannya, orang yang kencing berdiri inilah yang tanpa kita sedari telah menjadi punca iblis sentiasa sihat dan segar bugar. Ramai mengetahui, orang lelaki kebanyakannya kencing berdiri, hinggakan complexes pun menyediakan tempat kencing berdiri untuk orang lelaki. Oleh itu, jangan kencing berdiri, kerana tentu kita tak mahu menjadi doctor bagi syaitan dan iblis yang sentiasa menyesatkan umat, betul tak??? Tolong sebarkan! Wallahua’lam…..
P/s :bermula saat ini sama2 kita hidup kan sunnah bermula dgn dengan cara buang air kecil spt yg nabi ajar, iaitu :
1) lakukannye secara mencangkung,
2) berdehem sesudahnye (ini dpt mengurangkan risiko masalah kencing x lawas dan pembentukan batu karang)
3) cuci dgn air mutlak (cuci jgn xcuci!!! nnti sembahyang x sah sbb bernajis-tubuh dan pakaian). 
ini ada cerita pengajaran bagi mereka2 yg selalu amalkan  cara yg sebaliknya...

Thursday, June 16, 2005

Don't talk to me about Muhammad (PBUH)

It would be such a pleasure to have you come along with me,
I accept your gracious offer of kindness and company.
But as we walk along young man and as you help me with my load,
I've only one request as we travel down this road,

Don't talk to me about Muhammad.
Because of him there is no peace and I have trouble in my mind,
so don't talk to me about Muhammad and as we walk along together we will get along just fine,
and as we walk along together we will get along.
That man upsets me so,
and so much more than you could know,
I hear of his name and reputation everywhere I go.
Though his family and his clan once knew him as an honest man,
he's dividing everyone with his claim that "God is One"

So don't talk to me about Muhammad.
Because of him there is no peace and I have trouble in my mind,
so don't talk to me about Muhammad and as we walk along together we will get along just fine,
and as we walk along together we will get along.
He's misled all the weak ones and the poor ones and the slaves,
They think they've all found wealth and freedom following his ways.
He's corrupted all the youth with his twisted brand of truth convinced them they all are strong, given them somewhere to belong.

So don't talk to me about Muhammad.
Because of him there is no peace and I have trouble in my mind,
so don't talk to me about Muhammad and as we walk along together we will get along just fine,and as we walk along together we will get along.

Thank you now young man, you've really been so kind
Your generosity and smile are very rare to find.
Let me give you some advice, since you've been so very nice,
From Muhammad stay away, don't heed his words or emulate his way.

And don't talk about Muhammad,or you will never have true peace and trouble is all you will find.
So don't talk about Muhammadand as you travel down life's road you will get along just fine.

Now before we part and go, if it's alright just the same,
may I ask, my dear young man, who you are? What is your name?
Forgive me - what was that?
Your words weren't very clear,my ears are getting old - sometimes its difficult to hear.

It is truly rather funny, though I'm sure I must be wrong,but I thought I heard you said that your name is Muhammad......Muhammad?

Ash haduallah ilaha il Allah wa Ash hadu ana Muhammad ur-Rasulullah.

Oh talk to me Muhammad!Upon you I pray for peace for you have eased my troubled mind!
Oh talk to me Muhammad and as we walk along together we will get along just fine,
and as I travel down life's road I will get along just fine.

me: a song...

Monday, June 13, 2005

Bicara bidadari berwajah manusia........


Assalamualaikum.......

Bertanya si adik kecil pada sang bidadari berwajah manusia...


"Wahai kakakku, kenapakah lemah sungguh kaum hawa itu, asyik berteman tangis dan sendu sahaja.

"Lalu berbicara si bidadari berwajah manusia;"wahai adikku. Bukan wanita itu lemah dek kerana tangis dan sendunya. Tapi disitulah wahai adikku, kekuatan utuh x ternilai andai pandai digunakan sebaiknya. Tangis sendunya wanita itu wahai adikku, bisa meleburkan ego seorang lelaki... menjadi 'izzah' yg plg gah bahkan lebih gah dr egonya seorang lelaki. Kerana sendu rayunya wanita itu, Musa a.s terselamat dr kekejaman Firaun. Duhai adikku, lembut wanita itu bukan lemah, tp senjata.


"Si adik tidak berpuas ati. Lalu dipertikaikan lagi... "Namun wahai kakakku, wanita itu fitnah dunia.

"Tersenyum sang bidadari berwajah manusia."Pernahkah adikku dengar akan pesanan Ilahi pd hambanya? Wahai para lelaki yg beriman, tundukkanlah pandanganmu. Lalu Allah berfirman lagi antaranya bermaksud, wahai para wanita yg beriman, tundukkanlah pandanganmu, dan tutuplah auratmu. Lantas cuba adik nilai, pd siapa terlebih dahulu ALLAH dahulukan pesanannya? Pada hamba yg bergelar ar-Rijal. Kerana, andai sang lelaki menjaga pandangannya, maka tidak mungkin terlihat akan wanita yg menjadi fitnah pd dirinya.

Dan tidak ALLAH lupakan pesanan buat wanita, agar memelihara auratnya kerana disitu lah kehormatannya. Sesungguhnya para wanita-wanita syurga bergelar Hurun 'Ain itu, mereka tidak memperlihatkan diri mereka kecuali pd para suami mereka sahaja. Dan mereka dikatakan wanita2 yg suci. Namun... wanita yg beriman itu, kata Rasulullah, lebih tinggi martabatnya! Bukan fitnah semata-mata jikalau ar-Rijaal dan an-Nisa' sama2 mematuhi pesanan Ilahi itu! Sesungguhnya wanita yg beriman yg solehah itu lebih baik dari ribuan lelaki yg soleh."Adik masih x puas ati.


"Tapi kakakku, kenapa wanita itu menjadi peragaan? Tidakkah mereka merasa malu??

"Sang bidadari berwajah menguntum senyum penuh makna. Adus, semakin terasa mendalam kasih sayang pd penghuni jannah ini!


"Wahai adikku sayang. Al-Haya' itu dalam diri setiap insan. Wujudnya seiring dengan nafas insani. Dan al-Haya' itulah pakaian iman. Pada diri wanita itu, indah al-Haya' sebagai pembenteng diri. Namun, bila mana al-haya nya lebur, imannya runtuh. Kenapa mereka merelakan diri menjadi peragaan? Kerana mereka sebenarnya paranoid. Merasakan diri tidak cukup menarik... merasakan belum cukup lagi dunia melihat diri mereka. Mereka sebenarnya golongan yg kalah dr segi psikologi. Namun adikku... wanita solehah itu pasti melindungi diri mereka dr perbuatan murahan itu.


"Adik garu2 kepala."Jadi kakak, masih adakah wanita yg solehah didunia ini? Bagaimana hendak adik kenali mereka???


"Sang bidadari tersenyum lagi. Hati terdetik moga ALLAH merahmati mujahid kecil ini. Berjihad dalam dunianya sendiri.


"Wahai adikku. Di zaman Rasulullah, diperintahkan wnaita2 yg beriman itu untuk menutupi aurat mereka, dengan itu mereka mudah dikenali sebagai wanita yg bermaruah. Maka demikianla adikku menilai mereka. Tp perlu juga dilihat pd hatinya... pd akhlaknya...Di zaman ini, tidak susah membezakan wanita yg solehah dan yg toleh. Namun adikku... jgn dikau cemuh wanita yg toleh itu... kerana dlm hati2 mereka, tetap ada satu permata indah... perasaan cinta pd ALLAH... Kerana fitrah cinta pd Rabb itu sentiasa ada dlm jiwa insan. Adikku, mereka ini, tetap punyai keinginan utk kembali pd jalan yg mereka th hak ALLAH.


Cuma kadang2 term solehah itu terasa berat di bahu mereka... Kadang mereka takut pd persepsi wara dan alim. Sedangkan itu cumalah persepsi. Hakikatnya, wara' itu bermaksud menjaga.Maka sesiapa sahaja yg menjaga adalah wara'. Alim itu maksudnya mengetahui. Barangsiapa yg berilmu maka dia adalah alim dlm bidangnya. Persepsi yg salah pd dua perkataan ini menjadikan mereka takut untuk berubah kepada stage yg lebih baik. Kerena begitulah persepsi masyarakat. Sedangkan mereka alpa... ALLAH tidak menjadikan makhluk (ciptaan) ini tanpa tujuan dan garis panduan. ALLAH tidak zalim kepada ciptaanNYA. bila mana dia menciptakan hawa itu dari rusuk adam... Dia telah mengetahui apakah sebaik2nya buat makhluk bergelar Hawa ini... Ditinggikan martabat golongan HAWA ini... Tapi sayang... golognan HAWA ini kadang2 merendahkan martabat mereka yg ALLAH jdkan penuh kemuliaan...Wahai adikku... 1001 keindahan penciptaan wanita.Pandai2lah dikau menilai... antara permata dan debu2 kilauan pasir.


Wahai adikku... Wanita ibarat epal. Epal yg x berkualiti...amat mudah diperolehi kerana ia berguguran ditanah... Tapi epal yg tak mampu dibeli, ia berada di puncak. Susah dipetik, susah di gapai.


Terkadang epal itu risau, kenapalah diriku belum dipetik. Lantas ia merendahkan martabatnya dan menggugurkan diri menyembah tanah. Sedangkan ia sebenarnya telah ALLAH jadikan begitu tinggi martabatnya.


Sebenarnya..epal itu terlalu tinggi... elok sifatnya... sehinggakan tiada siapa yg berani memetiknya. Hanya pemuda yg benar2 hebat sahaja bisa memperolehinya... Mungkin bukan di dunia... tp mungkin di akhirat? Biarlah jodohnya bukan di dunia... asalkan cinta ILAHI mengiringinya...tak semestinya dipetik di taman dunia rite?


Tp lebih bermakna bile ALLAH sendiri yg mengarahkan hamba yg disayanginya utk memetik di taman akhirat kelak.


"Adik terpaku sendiri. Mungkin membayangkan sepohon epal yg besar dengan buah2 epalnya yg kemerahan??


Sang bidadari lalu bangkit.Bicaranya sudah berakhir buat masa kini. Pasti kan dia sambung perbualannya dengan penghuni syurga ini.


Wahai adikku... sungguh tulus bersih jiwamu. Benarlah kata ALLAH swt, kamu kanak2 adalah penghuni2 syurga!Alangkah bertuah dirimu adik...


Dan aku? Hanya bidadari berwajah manusia... berhakkah menjadi bidadari syurga?


Wallahu'alam.


nukilan rasa hamba Allah.

Friends vs Best Friends


Friend: calls your parents by mr. and mrs.

Best friend: calls your parents dad and mom.


Friend: has never seen you cry

Best friend: has always had the best shoulder to cry on


Friend: never asks for anything to eat or drink

Best friend: opens the fridge and makes herself at home


Friend: asks you to write down your number.

Best friend: they ask you for their number (cuz! they can't remember it)


Friend: borrows your stuff for a few days then gives it back.

Best friend: has a closet full of your stuff


Friend: only knows a few things about you

Best friend: could write a biography on your life story


Friend: will leave you behind if that is what the crowd is doing

Best friend: will always go with you


Friend: would delete this letter

Best friend: will send this back to me and all of their online buddies

Al Kisah Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari....


Cerita Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary...Assalamualaikum, utk renungan bersama...


Petikan kata-kata Y. Bhg Tan Sri Syed MokhtarAl-BukharyL/belakang Syed Mokhtar-


Umur - 53 tahun- Pendidikan - SPM-

Mula berniaga - 19 tahun (jual beli lembu dankerbau)-

Kekayaan -RM1,425 juta-

Ke 7 terkaya di Malaysia-

Ke 32 terkaya di Asia Tenggara (Forbes)-

Antara syarikat miliknya - MMC, Pelabuhan Tg. Pelepas (PTP), BERNAS, Gardenia, DRB-HICOM dan Bank MuammalatMalaysia Bhd(BMMB)-

Kereta - Proton Perdana-


Sumbangan sosial 忘ayasan Al-Bukhary,institusi pengajian untuk 3,000 pelajar, MuziumKesenian Islam, Kompleks Al-Bukhary, menaja kelastuisyen untuk pelajar Melayu, pengindahan MasjidNegara, sumbangan RM1 juta untuk Tabung Tsunami danmenaja setiap tahun penghantaran rakyat Malaysia yangtak mampu untuk tunaikan haji.-


Bagaimana sumbangan sosialnya bermula - Bila mana ibunya menyuruh memberikan sebahagian elaun (RM750.00)pertamanya sebagai pengarah syarikat beras kepada jiran yang susah. Sebahagian lagi (RM750.00) ibunyasimpan. Selain itu, ibunya juga menyuruh beliaumenghantar lampu kerosen ke surau-surau untukmenerangi kegiatan sepanjang malam bulan Ramadhan.Dari situ bermulalah pembentukan peribadi danpemikiran Syed Mokhtar yang kita kenali hari ini.


1. Ada sebab kenapa saya bekerja seperti tiada hariesok. Agenda social dan kerja-kerja kemasyarakatanitulah antara sebabnya. Saya mahu meninggalkanwarisan untuk anak bangsa yang kekal berpanjangan.


2. (berkenaan know who) Bangsa lain tak mengapa tapiorang Melayu kena berdamping dengan orang politiksedikit-sedikit. Tapi masalahnya kita tidak mahumelalui kesusahan; banyak yang mahu senang denganmendampingi orang politik semata-mata.


3. Tiada apa-apa rahsia. Saya ini hamba Allah biasa,budak dangau macamsaudara semua juga. Tuhan jadikan manusia ini samasahaja. Proseskematangan saya yang membezakannya. Saya percayasesiapa pun boleh menjadi apa sahaja asalkan merekaberusaha dengan tekun. Tetapi tentulah ia memakanmasa. Tiada jalan singkat.


4. Saya mengenali kekuatan dan kelemahan saya. Apayang tidak mampu buat saya akan minta orang laintengok-tengokkan. Saya melalui jalan yang susah tapiitulah jalan yang kekal.


5. Kita perlu menggunakan kepakaran mereka (bangsaCina) kerana mereka jauh lebih maju dan mahir daripadakita. Apa yang kita kurang faham kita berkongsi dengantujuan untuk belajar dengan mereka. Apabila sudahfaham baru kita boleh menjaga kepentingan kita.


6. Saya sedih melihat sistem sekolah pondok di Kedah.Saya ada cita-cita mahu memodenkan sekolah pondok.Kita kena maju.


7. Saya terlibat dalam perniagaan ini kerana sayatiada pilihan lain.


8. Untuk memajukan perniagaan, memang kena banyaksabar dan kuat berusaha.


9. Tidak ada jalan singkat. Saya belajar tentangperniagaan ini sejak kecil lagi dan saya juga biasakena tipu.


10. Sayapun suka kemewahan. Saya pun suka tengokdunia, ke Tokyo, New York dan London. Saya pun sukapakai baju elok. Tapi kita hendak bermewah setakatmana, hendak pakai baju banyak mana, hendak tidurdalam berapa rumah satu malam, hendak makan pun sampailarat mana ?


11. Dalam hidup ini kita sebenarnya tidak ada status;ada masa di atas, ada masa di bawah.


12. Ketika Allah memberika kemewahan, kita kena turunke bawah, tengok mana-mana yang boleh dibantu. Allahberi rezeki melalui kita untuk kita tolong oranglain. Rezeki itu bila-bila masa dia boleh ambil balik.Jika ada orang korporat Melayu yang tidak mahu turunke bawah mungkin kerana bayangan duit itu lebih kuatdaripada yang lain.


13. Korporat Cina turun ke bawah membantu. Orang Cinaada pelbagai persatuan. Kita tidak ada; kalau ada punberpecah. Orang Melayu kita tidak mahu bekerjasamakerana perasaan dengki menguasai diri. Sudahlah takmahu berusaha, apabila orang lain berusaha merekamarah


14. Rezeki yang ada itu sebenarnya untuk orang lain.Memang dari segi hukumpun begitu. Kita kena keluarzakat dan fitrah. Tetapi zakat fitrah banyak manasangat. Islam agama yang adil; ia minta sedikit saja.Oleh itu, kalau ada duit yang lebih ia seharusnyadibelanjakan dengan baik.


15. Saya tak kisah kalau saya tak buat semua ini. Sayaboleh tak buat apa-apa dan balik ke Alor Star. Tetapisaya rasa hidup ini sia-sia. Orang Kedah kata kalaumati nanti mata tidak tutup rapat keranatanggungjawab depan mata kita tidak buat. Orang lainambil kekayaan kita, ambil hak kita dan pergunakankita, kita masih tidak buat apa-apa!


16. Saya ada emotional attachment kepada agama,bangsa dan ummah. Saya bukan individualistik. Dirisaya tidak penting. Pangkat dan gelaran ini kepadasaya tidak mustahak.


17. Saya sedih media tonjolkan saya begini. Saya malukerana orang Cina kaya beratus-ratus kali gandadaripada saya. Tapi saya tahu orang Melayu kalauhendak berjaya kena kerja kuat tidak kira siang malam.Kita ada kekuatan yang Tuhan beri melebihi daripadabangsa lain. Tetapi untuk maju kita perlu berusaha.


18. Saya asal daripada tidak ada apa-apa. Apa yangsaya tidak tahu saya belajar, minta tolong daripadaorang. Saya tidak malu. Saya bukannya mencuri. Sayausaha sendiri. Sikap pemalas dan pemalu ini yang orangMelayu kena atasi. Kita kena berani kerana benar.Apabila kita dapat keuntungan dan rezeki lebih,bolehlah kita menolong orang.


19. Kaya itu bukanlah kepada diri sendiri. Kaya ituadalah kepada kumpulan perniagaan ini, kepada bangsadan kepada orang ramai. Saya hanya memegangnya untuksementara sahaja.


20. Saya tiada keinginan untuk menyimpan kekayaan iniuntuk anak dan isteri. Duit ini tidak akan kekal. Sayapercaya hanya perkara yang baik yang kita lakukakanakan kekal. Bukan duit yang akan melindungi saya nantitapi apa yang saya lakukan sekarang.


21. Saya perlu terus mencari peluang dan perniagaanlain supaya kita terus dapat bantu orang lainmengembangkan diri masing-masing. Saya bukan buatsemua ini untuk diri saya semata-mata.


22. Ada juga yang saya usaha tapi tak dapat dan orangtak tahu. Apa yang saya dapat itu yang jadi masalahkononnya Syed Mokhtar sapu semua. Bangsa lain memegangpelbagai kepentingan dalam ekonomi, siapa pun tak kataapa. Ini masalah orang Melayu. Di kampung orang Melayuberpecah kerana politik, di bandar berpecah kerana ini(wang).


23. Saya percaya kalau rezeki itu Allah beri kepadasaya ia bukan untuk saya tetapi untuk orang ramaijuga. Orang tidak tahu banyak syarikat yang saya adaini gagal dan tidak maju kepada saya tetapi orangtidak tahu.


24. Banyak orang percaya bahawa dia mesti ada RM10juta atau RM20 juta dalam tangan baru hidup bolehselamat. Ini yang menyebabkan mereka hanyut daripadamenolong orang lain. Mereka lebih takutkan dirisendiri. Mereka lupa bahawa kekayaan tidak bolehmembantu selama-lamanya.


25. Orang kata saya takda duit tapi banyak hutang.Orang berniaga mana yang tak berhutang. Tapi mestitahu bagaimana hendak meminjam dan membayarnya semula.Ada cara boleh kita buat.Tapi sebelum berhutang RM100 juta mesti sudah fakirbagaimana hendak membayarnya balik. Mesti adatanggungjawab. Banyak orang mahu senang tapi tidakramai yang mahu bertanggungjawab.


26. (perasaan setiap kali mendapat rezeki). Saya inikata orang Kedah, lebai kodok bukan lebai pondok. Tapisaya tahu hal-hal asas. Kalau mahu saya minta terusdari Tuhan. Tuhan beri manusia akal dan fikiran. Kalauhendak pakai baju dan seluar biarlah padan denganbadan.


27. Kesenangan yang saya perolehi ini datang dengantanggungjawab (bila pinjam bayar balik dan buat amaljariah). Kalau hendak dibandingkan dengan bangsa lain,perniagaan saya ini tidak ada apa. Tetapi walaupunsedikit tetapi yang sedikit itu ada berkatnya.


28. Saya suka kalau nikmat sedikit yang saya dapat ituorang lain boleh berkongsi sama.


29. Saya kadang-kadang kecewa dan sedih melihat anakorang alim yang sesetengahnya lupa diri setelahmendapat kekayaan. Saya pun sama seperti orang lainsuka hendak ke luar negara tetapi kita tidak bolehlupa kubur kita dan asal usul kita. Di kampung kitamungkin ada jiran-jiran yang perlukan bantuan.


30. ......kalau tidak mungkin saya sudah ke Haatyaidan jadi nakal. Saya manusia yang banyak buatkesilapan. Tetapi saya insaf, beristighfar dan jalanlagi. Sejak awal saya ada kesedaran mahu mengekalkanhak kita sebagai orang Melayu.


31. Saya kata kepada diri sendiri kalau kerana itusaya terpaksa bersusah sedikit pun tidak mengapa.


32. Kekayaan ini tuhan beri kepada saya untuk sayamenolong orang lain pula. Saya percaya kepadakeberkatan rezeki. Hari ini kita tolong orang, esoklusa orang akan tolong kita pula dengan cara yanglain.


33. Kalaupun tidak sanggup tunggu 34 tahun sepertisaya berilah sedikit masa untuk faham selok belokperniagaan, Insya Allah boleh maju.


34. Kita jangan cepat putus asa. Putus asa boleh tapikena cepat-cepat kuatkan semula semangat untuk bangkitbalik. Jangan jadikan agama hanya satu tempat untukkita bergantung apabila kita susah. Tanggungjawabibadah adalah tugas seharian.


35. Lifestyle? Saya tidak ada lifestyle yang kenamasuk kelab sana dan sini. Tapi tak semestinya sayatidak boleh turun ke kelab. Orang Melayu kalau hendakke depan mesti ada cara hidup yang fleksibel, bolehnaik dan turun.


36. Lifestyle ini sebenarnya satu penyakit. Saya biasapakai Mercedes tapi sekarang saya pakai Proton Perdanauntuk sokong kereta nasional. Kereta itu pun cukupuntuk bawa saya ke mana-mana.


37. Tiada sebab orang kenapa Melayu tidak boleh maju.Ini saya berani perang dengan sesiapa pun. OrangMelayu boleh maju. Kalau saudara jadi wartawansaudara kena tanam semangat suatu hari nanti mahuambil alih akhbar ini. Tidak ada sebab kenapa ia tidakboleh berlaku.


38. Kejayaan dan kelemahan orang Melayu bukandisebabkan oleh bangsa kita dan agama kita. Ia berkaitdengan sikap dan cara kita berfikir. Gigih, tekun dantidak mudah putus asa merupakan kunci kejayaan kita.Tapi perkara ini kurang wujud dalam cara orang Melayuberfikir.


39. Tuhan memberi peluang kepada siapa saja yangbekerja kuat. Apa yang ada pada saya ini hanya usaha.Kalau anak dangau macam saya boleh, tidak ada sebaborang lain terutama mereka yang dari pekan tidakboleh.


40. Kita tidak usahlah selalu mengulang-ulang perkarayang boleh memberikan kesan psikologi negatif kepadaorang Melayu (kereta dan rumah besar). Kita kenakurangkan bercakap tentang kereta besar dan rumahbesar.Sesiapa pun mahu pakai kereta mewah tapi bukan itumatlamatnya.


41. Orang Melayu sebenarnya kena membantu dirisendiri, kena bekerja keras dan fokus.


42. Sikap merendah diri perlu sentiasa ada dalam diriseseorang walau setinggi mana pun kejayaan dicapai.


43. Apa yang saya buat ini (kerja-kerja sosial)semuanya bermula daripada didikan orang tua sayasendiri.


44. Saya sendiri berhutang sambil berniaga dan buatsumbangan amal jariah. Saya tak mahu tunggu hutanghabis baru hendak buat semua ini. Saya takut kalauhutang habis saya pun mati dan apa pun tak sempat sayabuat.


45. Saya biasa saja. Hidup saya tidak berubah, daridulu beginilah. Saya terima apa saja nikmat yangdiberikan oleh Allah. Tidak ada segelas air, adasetengah gelas pun saya bersyukur.


46. Kalau kerana sedikit bantuan itu mereka luluspeperiksaan dan hidup mereka menjadi lebih baik, sayasudah gembira. Saya tidak boleh buat banyak.Alhamdulillah, lebih baik buat sedikit daripada tidakbuat langsung.


47. Saya tiada minat untuk beli kapal layar atau kapalterbang. Saya fikir kalau saya beli sesuatu biarlahorang ramai boleh pakai. Saya suka kalau saya belisesuatu yang mahal, biarlah orang ramai boleh pakai.


48. Saya gembira dapat membantu. Saya mahu orang lainmerasai (kesenangan) apa yang saya pernah rasa. Sayatahu bagaimana perasaanya. Saya kata kepada dirisaya, apa yang saya dapat saya mesti beri orang lainmerasainya sama. Jangan beri kurang, lebih takmengapa. Itu yang membuat hati saya seronok.


49. Saya rasa saya ingin menyumbang lebih daripadaini. Saya kata kepada kawan-kawan ini baru warm-upsaja; kita belum berjalan lagi. Saya rasa kita terlalubanyak ketinggalan.

Wednesday, June 08, 2005

GENERAL KNOWLEDGE ABOUT HOLY QUR'AN

Underneath the useful and the valuable collection about the Holy Quran is given in form of questions and answers . The aim is to know more about the Holy Book of God with a one glance ;


S.No.
QUESTION ANSWER
1.How many Sura are in Holy Quran ?114

2.How many Verses are in Holy Quran ? 6666.
3.How many dots are in Holy Quran ? 1015030.
4.How many over bar (zaber) are in Holy Quran ?93243
5.How many under bar ( Zaer ) are in Holy Quran ?39586
6.How many Raque are in Holy Quran ? 1000.
7.How many stop ( Waqf ) are in Holy Quran ?5098.
8.How many Thashdeed are in Holy Quran ? 19253.
9.How many letters are in Holy Quran ? 323671

10. How many pash are in Holy Quran ? 4808.

11. How many Madd are in Holy Quran ? 1771
12. How many words are in Holy Quran ? 77701.

13. How many parts of Holy Quran ? 30.
14. How many time Besmillah Al-Rahmaan Al-Raheem is repeated ?114.
15. How many Sura start with Besmillah Al-Rahmaan Al-Raheem ? 113.
16. How many time the word 'Quran' is repeated in Holy Quran ? 70.
17. Which is the longest Sura of Holy Quran ? Al-Baqarah.
18. Which is the best drink mentioned in Holy Quran ? Milk.

19. The best eatable thing mentioned in Holy Quran is ? Honey.
20. Which is the shortest Sura of Holy Quran ? Qausar.
21. The longest verse of Holy Quran is in which Sura? Al-Baqarah No.282
22. The most disliked thing by the God though Halal is ? Divorce
23. Which letter is used for the most time in Holy Quran.? Alaph
24. Which letter is used for the lest time in Holy Quran ? Zaa.
25. Which is the best night mentioned in Holy Quran ? Night of Qadar..
26. Which is the best month mentioned in Holy Quran ? Ramzan.
27. Which is the biggest animal mentioned in Holy Quran ? Elephant.28. Which is the smallest animal mentioned in Holy Quran ? Mosquito
29. How many words are in the longest Sura of Holy Quran ? 25500.

30. How many words are in the smallest Sura of Holy Quran ? 42
31. Which Sura of Holy Quran is called the mother of Quran ? Sura Hamd
32. How many Sura start with Al-Hamdullelah ? Five_ Hamd, Inaam, Kahf, Saba & Fatr.
33. Which Sura has the same number of verses as the number of Sura of Holy Quran ? Taqveer, 114 verses.
34. How many Sura's name is only one letter ? Three, Qaf, Sad & Noon.
35. How many Sura start with word " Inna " ? Four sura - Fatha, Nuh,Qadr, Qausar.
36. Which Sura has the number of its verses equal to the number of Masumeen ? Saf, 14 verses..
37. Which sura are called Musabbahat ? Esra, Hadeed, Hsar, Juma, Taghabun & Aala.
38. How many sura are Makkahi and how many are Madni ? Macci 86, Madni 28.
39. Which sura is on the name of tribe of Holy Prophet ? Quresh
40. Which sura is called the heart of Holy Quran ? Yaseen.
41. In which sura the name of Allah is repeated five time ? Sura al-Haj.
42. Which sura are named Azaiam ? Sajdah, Fusselat, Najum & Alaq.
43. Which sura is on the name of one Holy war ? Sura Ahzaab.
44. Which sura is on the name of one metal ? Sura Hadeed
45. Which sura does not starts with Bismellah ? Sura Tauba.

46. Which sura is called ' Aroos-ul-Quran ? Sura Rehman.
47. Which sura is considered as 1/3 of holy Quran ? Sura tauheed.
48. The name of how many sura are with out dot ? Hamd, Raad, Toor, Room, Masad.
49. In which sura Besmillah came twice ? Sura Naml.
50. How many sura start with the Initials ( Mukette'at ) 29 Sura.
51. Which Sura was revealed twice ? Sura Hamd.
52. In which Sura the back biter are condemned ? Sura Humzah.
53. In which Sura the name of Allah is repeated in every verse ? Sura Mujadala.
54. In which Sura the letter 'Fa' did not come ? Hamd.
55. Which Sura are called Muzetain ? Falk & Nas..
56. Which are those Sura if their name are reversed remain the same ? Lael & Tabbat.
57. Which is that Sura if its first letter is remove becomes the name of oneof the city of Saudi Arab?Sajdah
58.Which Sura start with word ' Tabara Kallazi' '? Mulk & Furkan
59. Macci Sura were revealed in how many years ? 13 years
60. Madani Sura were revealed in how many years ? 10 years.
61. Which sura start with word Kad ? Mujadala & Momenoon.
62. Which Sura is related to Hazrat Ali ? Sura Adiat.
63. How many Sura are in 30th. Chapter ? 37.
64. Which sura every verse ends with letter 'Dal ' ? Tauheed.
65. Which Sura is revealed in respect of Ahllelbayet ? Sura Dahr.
66. Which sura every verse ends with letter ' Ra '? Qauser.
67. In which sura the creation of human being is mentioned ? Sura Hijr V-26..
68. In which sura the regulations for prisoner of war is mentioned ? Sura Nesa
69. Which sura is having the laws about marriage ? Sura Nesa.
70. Which sura if its name is reversed becomes the name of one bird ? Sura Room.
71. In which sura the story of the worship of cow of Bani Esra'iel is mentioned ? Sura Taha.
72. In which sura the law of inheritance is mentioned? Sura Nesa.
73. In which sura the Hegira of Holy Prophet is mentioned ?Sura Infall.
74. In which Sura the 27 Attributes of God are mentioned ? Sura Hadeed.

My mother….



Who should I give my love to
My respect and my honor to..
Who should I pay good mind to
After Allah….and rasul Allah..
Comes your mother…
Who next?
Your mother..
Who next?
Your mother….
And then your father….

Coz who use to hold you, and clean you…
And cloth u..
Who used to feed u and always be with u..
When u were sick stay up all night..
Holding u tight,
That’s right no other,
My mother…..
Who should I take good care of,
Giving all my love,
Who should I think the most of,
After Allah and rasul Allah..
Comes your mother,
Who next?
Your mother..
Who next?
Your mother….
And then your father….

Coz who used to hear, before you could talk..
Who used to hold u before u could walk..
And when u fell who pick u up,
Clean your cut…
No one but your mother….
My mother….

Who should I stay right close to,
Listen most to..
Never say NO to…
After Allah and RasulAllah
Comes your mother,
Who next?
Your mother..
Who next?
Your mother….
And then your father….

Coz who used to hug u
And buy u new clothes,
Comb your hair and blow your nose,
And when u cries who wipes your tears,
Knows your fears,
Who really cares,
My mother..
Say Alhamdulillah…
Thank u Allah….thank u Allah…
For my mother…

My Babbling

Advice (32) Akhlak (42) Al-Quran (25) Allah (20) Awal Muharam (9) Belief (15) Books (41) Brain Food (16) Characteristics (29) Critical Thinking (26) Dakwah (88) Death (20) Dialogues (19) Doa (19) Dua' (14) Education (54) Family (35) Father (11) Friendship (30) Hadith (20) Health (57) Jokes (87) Knowledge (76) Life (90) Love (77) Lyrics (127) Man (33) Marriage (67) Motherhood (11) Motivation (77) My Reading (42) My Stories (224) Parents (14) Personality (19) Poem (45) Prayer (15) Prophet Muhammad s.a.w (15) Qoutes (79) Ramadhan (14) Real Life Story (16) Relationship (23) Religion (46) Sarcasm (18) Sarcastic (14) Short Story (76) Song (28) Tarbiyah (120) Tazkirah (109) Think out of the box (22) Where To Eat (7) Where to Go (3) Woman (56) Words (34) Work (14)