Sponsored Link

Monday, October 31, 2005

Malam ini…

assalamualaikum…
hari ini erm ape nak tulis ye…
pagi tadi pegi temeloh lagi, first time…tengok temeloh sibuk macam KL…
ramai yg beratur di ATM…jalan jam, keta banyak
manusia berpusu pergi shopping sana sini
(adakah ini erti sebenar meraikan kedatangan syawal?)
me, well…
aku pun sama pegi tuk menyibukkan diri…ambik baju raye dah…yea dah siap…
alhamdulillah…hehehe…macam budak2 betullah…
something new about me today…a new look for hari raya…but i regret it a little bit…coz i’ll miss it…but don’t worry it will come back again…???
hemm…
malam ini still aku keseorangan…abang2 n kakak2 ku tidak pulang lagi, sunyilah…
mak n ncik dah tido kat bawah…
Malam ini diriku berfikir lagi…
kurasekan air mata ku sudah bergenang…kerana atas kejahilan diriku sendiri…
entahlah…kadang2 perasaan itu datang dan pergi…
kurasakan diri ini masih jauh dari mencapai cinta-NYA…
kurasakan…diriku ini masih terlalu alpa dengan kecantikan duniawi
hingga ku lupa ianya hanyalah sementara……………………………….
ku ingin kehidupan yang damai abadi di sana nanti…
Ya Allah…
Ku masih mencari-cari cinta yang abadi…
- nukilan rasa -

Friday, October 28, 2005

KENYATAAN HIDUP DISEBALIK PERMAINAN INI.

Seorang guru wanita sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada murid-muridnya. Ia duduk menghadap murid-muridnya. Di tangan kirinya ada kapur, di tangan kanannya ada pemadam. Guru itu berkata, "Saya ada satu permainan... Caranya begini, ditangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan ada pemadam. Jika saya angkat kapur ini, maka berserulah "Kapur!", jika saya angkat pemadam ini, maka katalah "Pemadam!"

Murid muridnya pun mengerti dan mengikuti. Guru berganti-gantian mengangkat antara kanan dan kiri tangannya, semakin lama semakin cepat. Beberapa saat kemudian guru kembali berkata, "Baik sekarang perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka sebutlah "Pemadam!", jika saya angkat pemadam, maka katakanlah "Kapur!". Dan diulangkan seperti tadi, tentu saja murid-murid tadi keliru dan kekok, dan sangat sukar untuk mengubahnya. Namun lambat laun, mereka sudah biasa dan tidak lagi kekok. Selang beberapa saat, permainan berhenti.

Sang guru tersenyum kepada murid-muridnya. "Murid-murid, begitulah kita umat Islam. Mulanya yang haq itu haq, yang bathil itu bathil. Kita begitu jelas membezakannya. Namun kemudian, musuh musuh kita memaksakan kepada kita dengan perbagai cara, untuk menukarkan sesuatu, dari yang haq menjadi bathil, dan sebaliknya. Pertama-tama mungkin akan sukar bagi kita menerima hal tersebut, tapi kerana terus disosialisasikan dengan
cara-cara menarik oleh mereka, akhirnya lambat laun kamu akan terbiasa dengan hal itu. Dan anda mulai dapat mengikutinya. Musuh-musuh kamu tidak pernah berhenti membalik dan menukar nilai dan ketika.

"Keluar berduaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang pelik, Zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, tanpa rasa malu, sex sebelum nikah menjadi suatu kebiasaan dan trend, hiburan yang asyik dan panjang sehingga melupakan yang wajib adalah biasa, materialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain lain." "Semuanya sudah terbalik. Dan tanpa disedari, anda sedikit demi sedikit menerimanya tanpa rasa ia satu kesalahan dan kemaksiatan. Paham?" tanya Guru kepada murid-muridnya. "Paham cikgu..."
"Baik permainan kedua..." begitu Guru melanjutkan.
"Cikgu ada Qur'an,cikgu akan letakkannya di tengah karpet. Sekarang anda berdiri diluar karpet. Permainannya adalah, bagaimana caranya mengambil Qur'an yang ada ditengah tanpa memijak karpet?"

Murid-muridnya berpikir . Ada yang mencuba alternatif dengan tongkat,dan lain-lain.
Akhirnya Guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet, dan ia ambil Qur'an. Ia memenuhi syarat, tidak memijak karpet."Murid-murid, begitulah ummat Islam dan musuh-musuhnya...Musuh-musuh Islam tidak akan memijak-mijak anda dengan terang-terang...Kerana tentu anda akan menolaknya mentah mentah. Orang biasapun tak akan rela kalau Islam dihina dihadapan mereka. Tapi mereka akan menggulung anda perlahan-lahan dari pinggir, sehingga anda tidak sadar.

"Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat, maka dibina tapak yang kuat. Begitulah Islam, jika ingin kuat, maka bangunlah aqidah yang kuat. Sebaliknya, jika ingin membongkar rumah, tentu susah kalau dimulai dgn tapaknya dulu, tentu saja hiasan-hiasan dinding akan dikeluarkan dulu, kerusi dipindahkan dulu, Almari dibuang dulu satu persatu, baru rumah
dihancurkan..."

"Begitulah musuh-musuh Islam menghancurkan kita. Ia tidak akan menghentam terang-terangan, tapi ia akan perlahan-lahan meletihkan anda. Mulai dari perangai anda, cara hidup, pakaian dan lain-lain, sehingga meskipun anda muslim, tapi anda telah meninggalkan ajaran Islam dan mengikuti cara yang mereka... Dan itulah yang mereka inginkan." "Ini
semua adalah fenomena Ghazwul Fikri (Perang Pemikiran). Dan inilah yang dijalankan oleh musuh musuh kita... "

"Kenapa mereka tidak berani terang-terang memijak-mijak cikgu?" tanya murid- murid.
"Sesungguhnya dahulu mereka terang-terang menyerang, misalnya Perang Salib, Perang Tartar, dan lain-lain. Tapi sekarang tidak lagi." "Begitulah Islam... Kalau diserang perlahan-lahan, mereka tidak akan sedar, akhirnya hancur. Tapi kalau diserang serentak terang-terangan, mereka akan bangkit serentak, baru mereka akan sadar".
"Kalau begitu, kita selesaikan pelajaran kita kali ini, dan mari kita berdoa dahulu sebelum pulang..." Matahari bersinar terik takala anak-anak itu keluar meninggalkan tempat belajar mereka dengan pikiran masing-masing di kepalanya...


RENUNGILAH SAHABAT SEMUA..
TOLONG SEBARKAN PADA SAUDARA2 ISLAM KITA..MOGA ALLAH MEMBERI TAUFIQ DAN
HIDAYAH PADA KITA DAN KELUARGA KITA... MARILAH KITA SAMA2 SEDAR BAHAWA
AGAMA,BANGSA DAN TANAHAIR KITA SEMAKIN TERANCAM!
UMAT ISLAM SEMAKIN MUDAH DIBELI DENGAN WANG RINGGIT, DILALAIKAN DENGAN
KEINDAHAN DAN MEMUJA KESERONOKAN HIDUP, HINGGA HILANG MARUAH DAN HARGA
DIRI!!

JUSTERU, MARILAH, KITA BETULKAN APA YG TERMAMPU BERSAMA2..USAH HANYA
BILA SEGALANYA SUDAH TERJADI, SAMA SEPERTI SAUDARA KITA DINEGARA2
LAINNYA, BARU KESEDARAN ITU TIMBUL, MUNGKIN MASIH BELUM TERLAMBAT TAPI
KITA SUDAH TERLEWAT UTK MERUBAH DAN MEMBAIKI KEROSAKAN YG DIALAMI.
YA ALLAH, SATUKANLAH UMAT ISLAM...AMIIINN...

sampai di rumah…

assalamualaikum

sudah lame aku tak menjengah di blog nie…tak sempat…

sekarang ni bulan ramadhan…tak lame lagi akan menjelang raya…

hari alhamdulillah final exam sudah finish…time to struggle for assignment…

alhamdulillah hari aku juga dah selamat sampai di rumah untuk bersama my parents..

i never understand myself…even almost every weekend balik…still i always miss them…how special they are to me…love "you mak n encik"…always…

from my one course (management) i found that…

time people always don’t have enough time they said…

time is so precious…

i know if Allah add another 1 hour it would not be enough…

it is not how much time do you have but how manage and utilize your time…

me …not very good with time management…so now i’ m struggling to improve my managment of time…

ehem…nak berbuke dah nie..selamat berbuke semua…jupe lagi

Wednesday, October 26, 2005

Talkin Dalam Bahasa Melayu....

Maksud(dalam BM) talkin yang selalu dibaca utk orang yg meninggal dunia.  

Masa baca tu, sebut2lah nama sendiri yer...., kalau tak terasa meremang, sama2lah kita lebihkan amal ibadat. Bukanlah perkara yang mudah setelah membaca atau menghafalnya begitu sahaja sesungguhnya hanya amalan baik yg kita lakukan selama hidup di dunia yg akan menjadi penyelamat, InsyaAllah..

WALLAHU A'LAAMM.


Bismillah hir rah man nir rahim.
Mahasuci Tuhan yang Engkau bersifat dengan Baqa' dan Qidam, Tuhan yang berkuasa mematikan sekalian yang bernyawa, Mahasuci Tuhan yang menjadikan mati dan hidup untuk menguji siapa yang baik dan siapa yang kecewa. Mahasuci Tuhan yang menjadikan lubang kubur sebesar-besar pengajaran untuk menjadi iktibar kepada orang yang lalai, dan sebesar-besar amaran kepada orang yang masih hidup. Ingatlah! Bahawa sekalian mahluk Allah akan jahanam dan binasa, melainkan zat Allah Taala. Ialah Tuhan yang Mahabesar kuasa menghukum, manakala kita sekalian akan kembali menghadap hadirat Allah
Taala.

Wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA, hendaklah kamu ingat akan janji-janji Allah yang mana kamu ada bawa bersama-sama dari dunia ini. Sekara ng kamu telah menuju masuk ke negeri Akhirat. Kamu telah mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah dengan
sebenar-benarnya melainkan Allah, dan bahawa senya Nabi Muhammad itu
Pesuruh Allah. Ingatlah wahai SAYA Bin IBU SAYA, apabila datang
kepada kamu 2 orang malaikat yang serupa dengan kamu iaitu
Mungkar dan Nakir, maka janganlah berasa gentar dan takut, janganlah
kamu berdukacita dan risau serta jan ganlah kamu susah-hati dan terkejut.

Ketahuilah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawasanya Mungkar dan Nakir itu
hamba Allah Taala, sebagaimana kamu juga hamba Allah Taala. Apabila mereka
menyuruh kamu duduk, mereka juga akan menyoal kamu. Mereka berkata:

Siapakah Tuhan kamu?
Siapakah Nabi kamu?
Apakah agama kamu?
Apakah kiblat kamu?
Siapakah saudara kamu?
Apakah pegangan iktikad kamu?
Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-sama kamu?
Di masa itu hendaklah kamu menjawab soalan-soalan mereka dengan cermat
dan sehabis-habis terang, tepat dan betul. Janganlah berasa gementar,
janganlah cuak dan janganlah bergopoh-gapah, biarlah tenang dan berhati-hati.
Hendaklah kamu jawab begini:
Allah Taala Tuhanku,
Muhammad nabiku,
Islam agamaku,
kitab suci Al-Quran ikutanku, Baitullah itu kiblatku, malahan solah lima waktu, puasa di bulan Ramadhan,
mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji diwajibkan ke atas aku.
Semua orang Islam dan orang yang beriman adalah saudara aku, bahkan dari
masa hidup hingga aku mati aku mengucap: "La ila ha illallah Muhammad
dur rasulullah".

Wahai SAYA Bin IBU SAYA tetapkanlah hatimu, inilah dia suatu dugaan yang
paling besar. Ingatlah bahawa kamu sekarang sedang tinggal di dalam alam
Barzakh
, sehingga sampai satu masa kelak, kamu akan dibangunkan semula
untuk berkumpul di Padang Mahsyar.

Insaflah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawa senya mati ini adalah benar,
soalan malaikat Mungkar dan Nakir di dalam kubur ini adalah benar,
bangun dari kubur kemudian kita dihidupkan semula adalah benar, berkumpul dan
berhimpun di Padang Mahsyar adalah benar, dihisab dan dikira segala
amalan kamu adalah benar, minum di kolam air nabi adalah benar, ada syurga dan
neraka
adalah benar. Bahawa senya hari Kiamat tetap akan adanya, begitu juga Tuhan yang maha berkuasa akan membangkitkan semula orang-orang yang di dalam kubur.

Di akhirnya kami ucapkan selamat berpisah dan selamat tinggal kamu
disisi Allah Taala. Semoga Tuhan akan memberi sejahtera kepada kamu. Tuhan jua
yang menetapkan hati kamu. Kami sekalian berdoa mudah-mudahan Allah
Taala menjinakkan hati kamu yang liar, dan Allah menaruh belas kasihan kepada
kamu yang berdagang seorang diri di dalam kubur ini. Mudah-mudahan Tuhan
akan memberi keampunan dan memaafkan kesalahan kamu serta menerima
segala amal kebajikan kamu.

Ya Allah Ya Tuhan, kami merayu dan bermohon kepada Mu supaya tidak
disiksa mayat ini dengan kemegahan penghulu kami Muhammad SAW.

Subhana rabbika rabbil izati amma ya sifun wassallamu alalmursalinwalham
dulillahi rabbil alamin.
 

Setiap yang bernafas, Pasti akan Mati - "Kullu nafsin za iqatul maut"
Firman Allah swt, "Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar
berada di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh,
yang ingat-mengingati supaya mentaati kebenaran, dan yang ingat-mengingati
dengan kesabaran." Surah Al-A'sr Dari Abdullah bin 'Amr R.A, Rasulullah S.A.W bersabda: "Sampaikanlah
pesanku walaupunpun satu ayat..."

Sahur dan Permasalahan Ringkas Mengenainya

Bersahur merupakan ibadah sunat dan sunnah yang sangat dituntut sewaktu melaksanakan ibadah berpuasa dan merupakan kewajipan bagi setiap muslim menuruti sunnah baginda rasulullah sekalipun hukumnya bukanlah wajib untuk bersahur namun kerana ianya sunnah maka hendaklah dilaksanakan menurut panduan yang sahih.

Dari Anas bin Malik ra bahawa dari rasulullah salallahualaihiwasalam yang bersabda :
" Bersahurlah sesungguhnya pada sahur itu mempunyai barakah" ( Hadith sahih riwayat Bukhari no. 1923 dan Muslim no. 1095).

Hendaklah bagun melakukan sahur walaupun dengan hanya meminum air dan sebaiknya ialah dengan juga tamar seperti berbuka.

Melewatkan waktu sahur sangat dituntut dan termasuk bahagian sunnah rasulullah sehinggakan kita dapat memerhatikan dari riwayat salaf soleh mengenai hal ini.

Perlu kita ingat dari hadith Unaisah binti Habib ra yang berkata telah bersabda rasulullah salallahualaihiwasalam : "Apabila azannya ibn Ummu Makhtum maka makanlah dan minumlah namun apabila azannya Bilal maka janganlah kamu makan dan minum" maka jika ada yang
dikalangan kami masih belum selesai menunaikan sahurnya maka akan berkata kepada Bilal : "Tangguhkanlah azan sehingga selesai sahur kami" (Isnad sahih dikeluarkan oleh nasaie m/s 10 Jilid 2 dan Ahmad m/s 433 Jilid 6 dan Ibn Hibban no. 3474).


Juga lebih menunjukkan Islam dan ibadah puasa bukanlah seperti yang difahami akal oleh mereka yang jahil maka kita perlu perhatikan hadith yang diriwayatkan dari Abu Hurairah ra bahawa baginda rasulullah bersabda : " Jika salah seorang dari kamu mendengar azan
dan minuman masih di tangannya (masih belum selesai minum) maka janganlah meletakkan bekas minuman itu sehingga telah diselesaikan hajatnya iaitu meminumnya" (hadith sahih riwayat Abu Daud no. 2333 dan Hakim).

Apa ini ? Sudah azan bukankah tidak dapat lagi diminum dan puasa akan terbatal jika kita meminum ? Maka di jawab kepada mereka bahawa kami beriman dengan Allah dan rasul berpandukan kepada kitab Allah dan sunnah yang sahih melalui kefahaman yang sahih dari para salaf soleh dan bukan dengan akal bodoh dan taqlid buta. Sabda baginda salallahualaihiwasalam melalui riwayat Aisyah ra : " Sebaik-baik kurun manusia ialah kurun aku berada di dalamnya dan kemudian kurun kedua (Sahabat) dan kurun ketiga (Tabi'ien)" (hadith Sahih riwayat Muslim no 1965 Jilid 2, Abu Daud no. 44 Jilid 5).

" Katakanlah (hai Muhammad): "Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku berdakwah ke jalan Allah dengan bashirah (petunjuk dan ilmu), maha suci Allah dan aku tidak termasuk orang-orang yang musyrik." (Yusuf: 108).


" Segala puji hanya bagi Allah yang telah memberi hidayah kepada kami akan jalan ini (Syurga) dan kalaulah tidak kerana hidayah Allah pastilah kami tidak akan beroleh pertunjuk (menuju syurga)." (Al-Araf : 43).

" Dan tiadalah pertunjuk melainkan dengan pertunjuk Allah dan kepadanya aku bertawakkal dan kepadanya aku kembali" (Hud :88).


Orang yang menunjukkan kebaikan kepada anda adalah sahabat yang baik. Dan orang yang menunjukkan kesalahan anda adalah sahabat yang paling baik. (Hukamak)

Tuesday, October 25, 2005

The Medical Benefits of Taraweeh Prayers

Muslims perform five daily contact prayers (Salat) and voluntary prayers (Sunnah, Nafl) throughout the year and Taraweeh prayers during the month of Ramadan. This results in moderate physical exercise particularly to every muscle in the body.

By  Dr. Ibrahim B. Syed, Ph.D

Muslims derive therapeutic and spiritual benefits starting from the Wudu to the physical movements in the Salat - Takbir, Qiyam, Ruku, Sajda, Jalsa, and Tasleems. Muslims perform five daily contact prayers (Salat) and voluntary prayers (Sunnah, Nafl) throughout the year and Taraweeh prayers during the month of Ramadan. This results in moderate physical exercise particularly to every muscle in the
body.

Some muscles contract isometrically (same length) and some contract in approximation or isotonically (same tension). The energy needed for the muscle during exercise is met by a process known as glycogenolysis. The rate of muscle metabolism increases during the performance of Salat, resulting in a relative deficiency of oxygen and muscle nutrients. In turn this deficiency causes vasodilation -
an increase in the calibre of blood vessels - thereby allowing blood to flow easily back to the heart. The temporarily increased load on the heart acts to strengthen the heart muscle and to improve the circulation within the heart muscle.

During the month of Ramadan, additional prayers are performed after salatul Ishaa, called Taraweeh prayers which vary from 8 rakat (unit of prayer) to 20 rakat with a few minutes break after every 4 rakat for chanting and extolling the Majesty of Allah. After Iftar (breaking of fast) the blood glucose level continues to rise from the food ingested. Just before the Iftar meals, the blood glucose and insulin levels are at their lowest level. After an hour or so after the Iftar meal, the blood glucose begins to rise and also plasma insulin.

Liver and the muscles take up the circulating glucose. The blood sugar reaches high levels in an hour or two and
the benefits of Taraweeh prayers come into effect. The circulating glucose is metabolised into carbon dioxide and water during the Taraweeh prayers.

Hence the Taraweeh prayers help in expending the extra calories and improve flexibility, coordination, reduce stress-related autonomic responses in healthy persons, and relieve anxiety and depression.

Physical and Emotional Well-BeingThe gentle exercises performed in Taraweeh prayers improve physical fitness, emotional well-being and increase the longevity of the Namazi (one who performs the Salat or Namaz). When a little extra effort is made, as in performing the Taraweeh prayers, there will be a betterment in the endurance, stamina, in flexibility and strength. It was noted that the five daily prayers (Salat) produce the same
physiological changes without any undesirable side effects as those produced by jogging or walking at about three miles per hour.

Recent research studies performed on 17,000 Harvard alumni who entered college between 1916-1950 give strong evidence that only moderate aerobic exercise, equivalent to jogging about 3 miles a day, promotes good health and may actually add years to life. Men who expended about 2000 kcal of energy on a weekly basis (equal to a daily 30-minute walk, run, cycle, swim, etc.,) had one-quarter to one-third lower death rates than classmates who did little or no exercise.

In addition to the health-boosting qualities of the Salat,
the Namazi will be trained to be ever ready for any unexpected physical exertion such as sudden lifting of children, chairs, or catching a public transportation vehicle. The elderly will accomplish this more securely and efficiently. Hence this is an advantage for the elderly to maintain their physical fitness for a longer period of time. It has been observed that those who fast and perform the Taraweeh prayers report feeling much convalescing and
robust.

The ElderlyAs human beings grow older, their physiological activity diminishes, as a result their bones become thinner and if not taken care of will suffer from osteoporosis (which causes the fractures of the bones when they fall in the elderly due to a loss of bone mineral content and consequent sponginess of the bones. The bone then becomes structurally unstable, brittle and susceptible to fractures).
Primary osteoporosis is most common among postmenopausal (due to reduction in oestrogen) women or those who have undergone a bilateral oophorectomy (both the ovaries removed). Women are six times more likely than men to develop Type I osteoporosis. The three major prevention strategies of osteoporosis are a high dietary intake of calcium and vitamin D, regular exercise and oestrogen replacement in postmenopausal women. The skin also becomes fragile
and crinkled. The repair processes of the body become slower and immune responses are decreased. In the elderly their physical activity is reduced as a result they have lower levels of Insulin


Growth Factor 1. Reserve functions of all vital organs decrease and the elderly are more susceptible to mishaps and ailments. Because of repeated and regular movements of the body during Salat the muscle strength, tendon power, joint flexibility and the cardiovascular reserve are improved. Hence Salat and Taraweeh prayers enable the elderly to enrich the quality of life and to meet with unforeseen difficulties such as falls which could injure their bodies.


Therefore Taraweeh prayers will improve their endurance, self-respect and self-confidence in being self-reliant.

Adrenaline is secreted even by minor activity. The secretion
outlasts the incitement. Even after the Taraweeh prayers are over the effects of adrenaline and noradrenaline are manifest. (Adrenaline also called epinephrine is produced by the adrenal glands. The middle part of these glands, the adrenal medulla, secretes the hormone, which is chemically almost identical to the transmitter substance noradrenaline produced at the ends of sympathetic nerves. Adrenaline secretion into the bloodstream in stress causes acceleration of the heart, constriction of arterioles, and dilation of the pupils. In addition, adrenaline produces a marked increase in metabolic rate thus preparing the body for emergency.) Even the thought or the intention of performing the


Taraweeh prayers is sufficient to activate the sympathetic nervous system. Sympathetic nervous system (thoraco-lumbar nervous system) is one of the two division of the autonomic nervous system, which supplies motor nerves to the smooth muscles of internal organs and to the heart muscle.


Sympathetic nerve fibres arise via spinal nerves in the thoracic and lumbar regions. Their endings release
mainly adrenaline, which increases heart rate and breathing rate, raises blood pressure, and slows digestive processes, thereby preparing the body for "fight or flight" and antagonising the effects of the sympathetic nervous system. The adrenaline would redistribute the blood in the body to the active muscles, would mobilise liver glycogen if necessary in order to provide glucose for the active tissues, would diminish fatigue in skeletal muscles and would facilitate alveolar ventilation relaxing bronchiolar muscle,
and would initiate cardiovascular changes. Exercise induces a more effective functioning of beta-adrenoreceptors located on cell membranes.

Beneficial effects of Gentle ExerciseThe Taraweeh prayer is considered to be gentle exercise. The
beneficial effects of gentle exercise on the body are many which are elaborated here.

Effects on Skeletal MuscleOnce muscles atrophy inspite of the availability of ample proteins. During the Salat and Taraweeh, every muscle in the body contracts isotnically and others isometrically. This gentle exercise also enhances endurance and diminishes tiredness. It helps the incapacitated to make the most of their remnant capabilities. The blood flow in strung muscle is low. During the prayers the blood flow is greatly increased to the muscles. Blood flow sometimes
increases even before the start of Taraweeh prayers, with just the thought of performing the Taraweeh prayers.


In addition to needing fats, proteins, and carbohydrates, the human body requires minerals such as Potassium for nerve and muscle activity. It is found in fruits, meats, seafood and milk. Potassium deficiency leads to muscular and neurologic disorders. Potassium is also important in the transmission of nerve impulses and is a major positive ion in intracellular fluids. Potassium is involved in cellular enzyme activities, and it helps regulate the chemical reactions by which
carbohydrates is converted to energy and amino acids are converted to protein. Also Potassium ions cause vasodilation of arterioles.


During the Taraweeh prayers, systolic Blood pressure may rise (the larger number in B.P.) a little and the diastolic Blood Pressure(the lower number in B.P.) may remain unchanged or even fall. However after the Taraweeh prayers are over, the B.P. may drop to just below normal levels which is a welcome sign. Taraweeh prayers improve respiratory efficiency; circulation in the capillaries surrounding the alveoli, or air sacs, is increased, and this brings about enhanced gas exchange and deeper breathing. The increase in the maximal consumption of oxygen is what makes the Namazi feel better.


Those who perform the Taraweeh prayers, apart from the prescribed Salat, are more alert and active than those who do not perform the Taraweeh prayers, even after the age of retirement. Taraweeh prayers improve physical strength and joint stability and reduce the risk of injury to the tendons and connective tissues. After age 40, the bone mineral density falls with age.

Taraweeh prayers increase bone mineral density in both menopausal and in elderly women and prevents osteoporosis and maintains normalcy in bone structures. Osteoporosis results in hip fractures in women after menopause and in elderly
men.


The risk of osteoporosis is substantially reduced by regular Salat and Taraweeh prayers. The prayers improve lubrication of joints, movement, and maintain flexibility. Deep vein thrombosis (the most common cause of ulceration of the legs in the elderly) is prevented by performing Salat and Taraweeh prayers.

Metabolic EffectsSalat improves body weight control and expend calories without proportionate increase in appetite. A combination of moderate dietary restriction, both at the Iftar and Sahur (early morning breakfast before the start of fast) meals, accompanied by the Taraweeh prayers, should achieve weight reduction. This will also reduce both fat and body weight, but fat-free weight will remain constant or may even increase slightly. Hence during Ramadan one should not overeat at the Sahur and Iftar meals and continue to perform Salat and Taraweeh prayers in order to lose some of the excess weight.

It is well known that exercise prevents coronary heart disease (CHD), increases high density lipo-proteins (HDL or healthy Cholesterol), increases maximum oxygen uptake, slows the heart, lowers the B.P. slightly, decreases ventricular ectopic activity, enlarges the lumen of the coronary arteries and increases cardiac output.


Exercise also improves carbohydrate tolerance and improves
late-onset diabetes, and helps cases of chronic respiratory
diseases. Beneficial changes have been recorded in the lipid
profile, B.P., clotting factors, weight reduction and insulin
sensitivity of muscles and other tissues in persons who exercise regularly.


Growth Hormone secretion is elevated by fasting and it is
further elevated by Taraweeh prayers. As Growth Hormone is necessary for collagen formation, this may be an important factor as to why the skin of those who fast regularly during Ramadan and perform the Taraweeh prayers do not get wrinkled, even when they grow old.

Mental HealthIt is a known fact that exercise improves mood, thought and
behaviour. Exercise improves the quality of life, induces greater sense of well-being and energy, reduces anxiety and depression, influences mood favourably and contributes to self-esteem and an aura of confidence; improves memory in the elderly especially with constant repetition of the Ayaat (verses) from the Glorious Quran and other Ayaat which exalt His Glory. This constant repetition of the Quranic Ayaat would help to screen the mind from the incoming
thoughts.


It has been found by a Harvard University researcher, Dr.
Herbert Benson that repetition of a prayer, Ayaat of the Quran or remembrance (Dhikr) of Allah or muscular activity coupled with passive disregard of intensive thoughts causes a "relaxation response" that leads to the lowering of Blood Pressure and decreases in oxygen consumption and a reduction in heart and respiratory rates. All these are combined in the Taraweeh prayer which is an ideal condition for "relaxation response." It combines repeated muscular activity with repetition of Salat, chanting of words of glorification of Allah and of supplications.


The Taraweeh prayer puts the mind in a relaxed state. This calm state of the mind may be partly due to the release of encephalins, beta-endorphins (endogenous morphines) and others into the blood circulation.

Endorphins are any one of the neuropeptides composed of many amino acids, elaborated by the pituitary gland and acting on the central and peripheral nervous systems to reduce pain. Endorphins are categorised as alpha-endorphin, beta-endorphin, and gamma-endorphin which produce pharmacologic effects similar to morphine.


Beta-endorphin found in the brain and GI(gastro-intestinal) tract is the most potent of the endorphins and is a powerful analgesic(pain killer) in humans and animals. For example during childbirth many women release endorphins reducing a woman's sensation of pain. The release of endorphins is associated with an euphoria. During childbirth, women who give birth with little or no medication sometimes label this euphoria a "birth climax."

ConclusionIslam is the only religion where physical movements of Salat and Taraweeh prayers are combined with spiritual exercise. When Salat and Taraweeh prayers are practised throughout a person's life, recurring every few hours or so, trains a person to undertake the difficult task of meditation during physical manoeuvres of Salat and Taraweeh prayers, so that the Namazi(one who performs the Salat) benefits both from spiritual as well as physical exercise.


Salat and Taraweeh prayers are unique in that tension builds up in the muscles during physical manoeuvres on the one hand, while tension is relieved in the mind due to the spiritual ingredient, on the other hand.

 The following benefits have been noted among those who perform the Taraweeh prayers:

 burning off calories and losing weight,
maintaining muscle tone and body composition,

joint flexibility (stiff joints are often the result of disuse, not arthritis), increasing metabolic rate,
improving circulation, improving heart and lung function and aerobic capacity, decreasing heart disease risk profile, increasing your sense of self-control, reducing your
level of stress, increasing your ability to concentrate, improving your appearance, reducing depression and resistance to depression, helping you sleep better and suppressing your appetite.


 Evidence is also accumulating that those who perform regular Salat along with voluntary prayers can conserve and actually retard the loss of bone mass in the elderly, thus staving off the ravages of osteoporosis that afflicts both men and women. It is also possible to retard the aging process and confer some protection to health in later life.

Those who have performed Salat (Fard and Wajib), Sunnah and Nafl and Taraweeh prayers throughout life get protection and a positive effect in terms of health and longevity. They reverse the life-shortening effects of cigarette smoking and excess body weight. Even people with high blood pressure (a primary heart disease risk) reduced their death rate by one-half and their risk of dying from any of the major diseases is reduced. They also counter genetic tendencies toward an early death.

Hence Salat (Fard, Wajib), Sunnah, Nafl and Taraweeh prayers are necessary for Muslims to preserve life and their desirable qualities into old age.

Monday, October 24, 2005

Coping With an Ill-Tempered Child

It never ceases to amaze me how many people complain about their children’s bad tempers and have not the faintest idea what to do when their children get angry.

We are often surprised and hurt by the things we hear our children say in anger, their hands folded across their chests, words like: “I hate you!” and “I don’t want you!” and “I don’t love you anymore!” Children say such things when they are angry, and parents are often at a loss to respond with anything other than harsh words, curses, and a good smack. Most parents have no better remedy to administer and justify themselves by saying that they are disciplining their children for their bad manners.

In truth, cursing and hitting the child is nothing more than a hasty reaction from the parents dressed up in the guise of “discipline”.

There are many things that the parents need to take into consideration in order to handle the situation correctly and remedy their children’s tempers:

* When we consider the guidance of the Prophet (p.b.u.h.), we observe that he never once struck his wife or servant. I am not merely discussing the question of “to hit or not to hit”. What I am saying is that hitting often exacerbates the problem far more than it remedies it.

* Many parents are confused about what they should do first when their child gets angry – should they focus on the cause of the anger or on the anger itself?

In my personal estimation, it seems that seeking a solution for the cause of the anger is better than trying to remedy the anger itself. Eliminating the cause of a problem is invariably a solution to the problem.

* If we as adults fail to exhibit any self-restraint when we are angry, how can we expect our children to do so? It is important for us to raise our children to know how to stay calm and collected and deal with things in a rational manner. If we are neglectful in this, then we will have no recourse but to calm the child down when he gets angry and then try to find out how to deal with the cause of his anger.

There is an old Arab saying that goes: “You cannot give what you do not have.” This is true. If the parent has a bad temper and is unable to control himself when he gets angry, how can he fault his child for the same? The parent is the role model. The child does what he sees his parents doing.

* Why should we not discuss the matter with our children when they get angry? Isn’t it better to use such a tone than it is to cry and shout, which only causes the child even more distress? There is no problem with using a conversational tone in discussing matters with our children. In the Quran, we see that the Lord of All the Worlds uses such a tone with his angels and His Prophets. We see the Prophet Solomon (p.b.u.h.) using such a tone even when he speaks to a bird. Is not it more appropriate for us to do so with our children who are our own flesh and blood?

Many parents address their children in a demeaning, condescending tone, simply because their children are small and their young minds have not matured. The parents see that the time to show respect has not yet arrived. I see this as a big mistake, though one that is very common. If we look to the Prophet (p.b.u.h.) for guidance, we see that he behaved very respectfully towards children.

* We need to exercise a lot of patience when dealing with children. A child is naturally eager and impressionable, with an unlimited imagination. It is wrong to expect him to behave like an adult when he has yet to learn to distinguish between what is beneficial and what is harmful. This explains to us the reason why the Prophet (p.b.u.h.) descended from the pulpit to meet his grandchildren al-Hasan and al-Husayn, even though many prominent Companions were standing before him.

* It is a serious mistake for our children to feel unloved by his parents. This is the case even when the child is being punished. The feeling of love should be ever-present, even when administering bitter medicine. This is especially true since our children have hold of our hearts, and in spite of their tender years, they have an influence over us.

* We need to accustom our children to communicating their feelings to us, to express themselves properly when they are angry instead of crying and shouting.

When we come to know the cause of the anger, we need to speak to our children on their own level and explain matters to them in a way that they can understand. We cannot deal with them as if they were adults like ourselves, we must deal with them on their own level, no matter how trivial their problems may seem to us.

We can think about how a little girl took the Prophet’s hand and he allowed her to lead him around wherever she wanted to go.

A child needs to feel that he lives in an environment of controlled freedom. He should not live in an atmosphere of constant control and domination so that he represses his feelings and his identity.

* In one survey, it was determined that 70% of the children living in the Gulf region suffer from psychological disorders of one kind or another. We find ourselves between two opposite extremes – that of going overboard in controlling and disciplining our children and that of utter laxity. What is needed is a just balance.

I know some very respectable people who insist on pining over every detail when it comes to “raising” their children, so much so that the child can scarcely breathe without being taken to account for it. When the father comes to me with his son in tow, the boy’s face is ashen and he is visibly disturbed. This is because the child is not allowed to act in any way other than according to his father’s mindset, which is an impossible burden for the mind of a small child.

* We must teach our children to seek means to control their anger. We might instruct them to perform ablutions or to sit down if they are standing or to take hold of a book or some other object. If he does so and his anger subsides, then he should be commended and rewarded for keeping his anger under control. Do not withhold the praise when your child keeps himself calm. Let him know with your words and gestures that you recognize his achievement. Give him a little token of appreciation, even just the pen in your shirt pocket.

* Allow the child to role-play. Be the angry one and let your child try to calm you down. Let his try whatever means he feels are appropriate.

* It is better for a child to say “I feel angry because of this or that” than it is for him to scream and shout.

* The dictatorial approach is not always the right one. We need to avoid saying things like “Shut up!” “Get out of my sight!” “If I get my hands on you, I am going to break your head!” and “Don’t use that impudent tone with me!”

At times, might we rather say: “Dear, I am your father (or mother, as the case may be) and I love you. I feel it when you are angry, so do not distress me so.” What is important is for the child to empathize with your feelings. The child today will be an adult tomorrow, and if we do not develop such an empathy with our children when they are young, we may regret it down the road.

* We should take to heart the example of the Prophet (p.b.u.h.). Anas said about him: “I swear by Allah. I have never seen anyone show more mercy to his family that Allah’s Messenger (p.b.u.h.).” (Sahih Muslim 2316)

The Prophet (p.b.u.h.) loved children. He wept when his little son Ibrahim died.

Whenever a child was born, they would bring the child to the Prophet (p.b.u.h.) and he would offer supplications for the child. Sometimes he would change a child’s name to a better one. He used to play with children and humor them.

When al-Hasan, the Prophet’s grandson came running into the Prophet’s room and jumped down in front of him, the Prophet (p.b.u.h.) embraced him and kissed him and said: “O Allah! Love him and love those who love him.” (Sahih al-Bukhari 2122 and Sahih Muslim 2421)

He would go to the mosque, carrying either al-Hasan or al-Husayn on his shoulder. Once he prayed his prayers while carrying Umamah bint Zainab in his arms. He consoled a small child whose pet bird had died. He would even seek the permission of a child sitting to his right to allow him to offer a drink first to some elders on his left. When the child refused to waive his right, the Prophet (p.b.u.h.) served the child first. We see where `Amr b. Salamah was appointed to lead the prayers for his people though he was only six years old, simply because he was the most knowledgeable among them of the Quran.

Examples like these abound, and when we regard them, the greatness of the Prophet’s character becomes all the more evident to us. We realize that the best schools of education and childrearing in the East and West are in need of the light of our Prophet’s example.

By: Shaikh Salman al-Awdah
Source: 
www.islamtoday.net 

Wednesday, October 19, 2005

Kisah Benar - Moga dijadikan teladan...menutup aurat



Assalamualaikum..

Just nak kasi pendapat.. orang yang bertudung tapi still pakai baju ketat ni memang sebenarnya tak elok. Di samping tak penuhi kehendak syarak dia orang ni sekaligus menjatuhkan imej orang bertudung. sebab tu respect orang kat perempuan yang bertudung dah hilang. Pada saya, orang macam ni mungkin tak faham hakikat tudung ni. mereka tak anggap bertudung sebagai satu aktiviti dakwah kecil yang besar manfaatnya pada Islam. Kat sini saya nak kongsi satu cerita yang saya dapat dari satu laman web. (dah diubah suai sebab bhs indon) KISAH BENAR!

Saya ingin bercerita mengenai kisah adik saya, Nur Annisa, seorang gadis yang baru menginjak dewasa tetapi agak kasar dan suka berkelakuan seperti lelaki. Ketika usianya mencecah 17 tahun, perkembangan tingkah lakunya benar-benar membimbangkan ibu.

Dia sering membawa teman-teman lelakinya pulang ke rumah. Situasi ini menyebabkan ibu tidak senang tambahan pula ibu merupakan guru al_Quran. Bagi mengelakkan pergaulan yang terlalu bebas, ibu telah meminta adik memakai tudung. Permintaan ibu itu ditolaknya sehingga seringkali berlaku pertengkaran-pertengkaran kecil antara mereka. Pernah pada suatu masa, adik berkata dengan suara yang agak keras, "Cuba mama tengok, jiran-jiran kita pun ada yang anaknya pakai tudung, tapi perangainya sama je macam orang yang tak pakai tudung. Sampai kawan-kawan Ani kat sekolah, yang pakai tudung pun selalu keluar dating dengan boyfriend diorang, pegang-pegang tangan. Ani ni, walaupun tak pakai tudung, tak pernah buat macam tu!"

Ibu hanya mampu mengelus mendengar kata-kata adik. Kadang kala saya terlihat ibu menangis di akhir malam. Dalam qiamullailnya. Terdengar lirik doanya " Ya Allah, kenalkan Annisa dengan hukumMu".

Pada satu hari ada jiran yang baru pindah berhampiran rumah kami. Sebuah keluarga yang mempunyai enam orang anak yang masih kecil. Suaminya bernama Abu Khoiri, (nama sebenarnya siapa, tak dapat dipastikan). Saya mengenalinya sewaktu di masjid. Setelah beberapa lama mereka tinggal berhampiran rumah kami, timbul desas desus mengenai isteri Abu Khoiri yang tidak pernah keluar rumah, hingga ada yang menggelarnya si buta, bisu dan tuli.

Perkara ini telah sampai ke pengetahuan adik. Dia bertanya kepada saya, "Abang, betul ke orang yang baru pindah itu, isterinya buta, bisu dan tuli?"

Lalu saya menjawab sambil lewa, "kalau nak tau sangat, pergi rumah mereka, tanya sendiri" Rupa-rupanya adik mengambil serius kata-kata saya dan benar-benar pergi ke rumah Abu Khoiri. Sekembalinya dari rumah mereka, saya melihat perubahan yang benar-benar mendadak berlaku pada wajah adik. Wajahnya yang tak pernah muram atau lesu menjadi pucat lesi......entah apa yang dah berlaku?

Namun, selang dua hari kemudian, dia minta ibu buatkan tudung. tudung yang labuh. Adik pakai baju labuh...... lengan panjang pula tu...saya sendiri jadi bingung.. bingung campur syukur kepada Allah SWT kerana saya melihat perubahan yang ajaib..ya, saya katakan ajaib kerana dia berubah seratus peratus!

Tiada lagi anak-anak muda atau teman-teman wanitanya yang datang ke rumah hanya untuk bercakap perkara-perkara yang tidak tentu arah... saya lihat, dia banyak merenung, banyak baca majalah Islam (biasanya dia suka beli majalah hiburan), dan saya lihat ibadahnya pun melebihi saya sendiri..tak ketinggalan tahajudnya, baca Qur'annya, solat sunatnya..dan yang lebih menakjubkan lagi, bila kawan-kawan saya datang, dia menundukkan pandangan..Segala puji bagi Engkau wahai Allah, jerit hati saya..

Tidak lama kemudian, saya mendapat panggilan untuk bekerja di Kalimantan, kerja di satu perusahaan minyak CALTEX. Dua bulan saya bekerja di sana, saya mendapat khabar bahawa adik sakit tenat hingga ibu memanggil saya pulang ke rumah ( rumah saya di Madiun). Dalam perjalanan, saya tak henti-henti berdoa kepada Allah SWT agar adik di beri kesembuhan, hanya itu yang mampu saya usahakan.

Ketika saya sampai di rumah..didepan pintu sudah ramai orang..hati berdebar-debar, tak dapat ditahan.....saya berlari masuk ke dalam rumah..saya lihat ibu menangis .. saya segera menghampiri ibu lantas memeluknya........dalam esak tangisnya ibu memberitahu, "Dhi, adik boleh mengucapkan kalimat Syahadah diakhir hidupnya"..air mata ini tak dapat ditahan lagi...

Setelah selesai upacara pengkebumian dan lain-lainnya, saya masuk ke bilik adik. Saya lihat di atas mejanya terletak sebuah diari. Diari yang selalu adik tulis. Diari tempat adik menghabiskan waktunya sebelum tidur semasa hayatnya. Kemudian diari itu saya buka sehelai demi sehelai...hingga sampai pada satu halaman yang menguak misteri dan pertanyaan yang selalu timbul di hati ini..

Perubahan yang terjadi ketika adik baru pulang dari rumah Abu Khoiri..di situ tertera soaljawab antara adik dan isteri jiran kami itu. Butirannya seperti ini:

Soaljawab (saya lihat di lembaran itu terdapat banyak bekas airmata)

Annisa : Aku hairan,wajah wanita ini cerah dan bersinar seperti bidadari "Mak Cik.. wajah mak cik sangat muda dan cantik"

Isteri jiranku : Alhamdulillah ..sesungguhnya kecantikan itu datang dari lubuk hati

Annisa : Tapi mak cik kan dah ada anak enam ..tapi masih kelihatan cantik!

Isteri jiranku : Subhanallah..sesungguhnya keindahan itu milik Allah SWT. Dan bila Allah SWT berkehendak..siapakah yang boleh menolaknya?

Annisa : Mak Cik..selama ini ibu saya selalu menyuruh saya memakai tudung..tapi saya selalu menolak kerana saya rasa tak ada masalah kalau saya tak pakai tudung asalkan saya berkelakuan baik. Saya tengok, banyak wanita yang pakai tudung tapi kelakuannya melebihi kami yang tak pakai..sampaikan saya tak pernah rasa nak pakai tudung.....pendapat mak cik bagaimana?

Isteri jiranku : Annisa, sesungguhnya Allah SWT menjadikan seluruh tubuh wanita ini perhiasan dari hujung rambut hingga hujung kaki, segala sesuatu dari tubuh kita yang terlihat oleh bukan mahram kita semuanya akan dipertanggung jawabkan dihadapan Allah SWT nanti, tudung adalah perlindungan untuk wanita ..

Annisa : Tapi yang saya tengok, banyak wanita bertudung yang kelakuannya tak elok..

Isteri jiranku : Tudung hanyalah kain , tapi hakikat atau makna disebalik tudung itu sendiri yang harus kita fahami..

Annisa : Apakah hakikat tudung ?

Isteri jiranku : Hakikat tudung adalah perlindungan zahir batin, lindungi mata kamu dari memandang lelaki yang bukan mahram kamu, lindungi lidah kamu dari mengumpat orang dan bercakap perkara yang sia sia ..sentiasalah lazimi lidah dengan zikir kepada Allah SWT, lindungi telinga kamu dari mendengar perkara yang mengundang mudharat baik untuk dirimu mahupun masyarakat , lindungi hidungmu dari mencium segala yang berbau busuk, lindungi tangan-tangan kamu dari berbuat sesuatu yang tidak senonoh, lindungi kaki kamu dari melangkah menuju maksiat, lindungi fikiran kamu dari berfikir perkara yang mengundang syaitan untuk memperdayai nafsu kamu, lindungi hati kamu dari sesuatu selain Allah SWT, bila kamu sudah biasa, maka tudung yang kamu pakai akan menyinari hati kamu.. tulah hakikat tudung.

Annisa : Mak cik, sekarang saya sudah jelas tentang erti tudung... mudah mudahan saya mampu pakai tudung. Tapi, macam mana saya nak buat semua tu?

Isteri jiranku : Duhai nisa, bila kamu memakai tudung, itulah kurniaan dan rahmat yang datang dari Allah SWT yang Maha Pemberi Rahmat , bila kamu mensyukuri rahmat itu, kamu akan diberi kekuatan untuk melaksanakan amalan-amalan 'tudung' hingga mencapai kesempurnaan yang diinginkan Allah SWT.

Duhai Nisa.. ingatlah akan satu hari di mana seluruh manusia akan dibangkitkan.. ketika ditiup sangkakala yang kedua, pada saat roh-roh manusia seperti anai-anai yang bertebaran dan dikumpulkan dalam satu padang yang tiada batas, yang tanahnya dari logam yang panas, tiada rumput mahupun tumbuhan , ketika tujuh matahari didekatkan di atas kepala kita namun keadaan gelap gelita, ketika seluruh manusia ketakutan, ketika ibu tidak mempedulikan anaknya , anak tidak mempedulikan ibunya, sanak-saudara tidak kenal satu sama lain lagi , antara satu sama lain boleh menjadi musuh lantaran satu kebaikan lebih berharga dari segala sesuatu yang ada di alam ini, ketika manusia berbaris dengan barisan yang panjang dan masing masing hanya mempedulikan nasib dirinya, dan pada saat itu ada yang berpeluh kerana rasa takut yang luar biasa hingga tenggelam dirinya akibat peluh yang banyak, dan bermacam macam rupa-rupa bentuk manusia yang tergantung amalannya , ada yang melihat ketika hidupnya namun buta ketika dibangkitkan, ada yang berbentuk seperti haiwan, ada yang berbentuk seperti syaitan, semuanya menangis..menangis kerana hari itu Allah SWT murka.. belum pernah Allah SWT murka sebelum dan sesudah hari itu. Hingga ribuan tahun manusia dibiarkan Allah SWT di padang Mahsyar yang panas membara hinggalah sampai ke Timbangan Mizan. Hari itulah dipanggil hari Hisab..Duhai Annisa, bila kita tidak berusaha untuk beramal pada hari ini, entah dengan apa nanti kita akan menjawab bila kita di tanya oleh Yang Maha Perkasa, Yang Maha Besar , Yang Maha Kuat , Yang Maha Agung. . . . . Allah SWT .

Sampai di sini sahaja kisah itu saya baca kerana di sini tulisannya terhenti dan saya lihat banyak titisan airmata yang jatuh dari pelupuk matanya.. Subhanallah .Saya selak halaman berikutnya dan saya lihat tertera tulisan kecil dibawah tulisan itu "buta , tuli dan bisu.. wanita yang tidak pernah melihat lelaki selain mahramnya , wanita yang tidak pernah mahu mendengar perkara yang dapat mengundang murka Allah SWT , wanita tidak pernah berbicara ghibah dan segala sesuatu yang mengundang dosa dan sia sia"

Tak tahan airmata ini pun jatuh... semoga Allah SWT menerima adikku disisinya..Amin

Subhanallah ..saya harap cerita ini boleh menjadi iktibar bagi kita semua. Wassalam...

What gender is computer?


An English teacher was explaining the concept of gender association in the English language.
He stated how hurricanes at one time were given feminine names, and how ships and planes were usually referred to as "she." One of the students raised their hand and asked, "What gender is a computer"?
 
The teacher wasn't certain which it was, so he divided the class into two groups, males in one, females in the other, and asked them to decide if a computer should be masculine or feminine. Both groups were asked to give four reasons for their recommendation. The group of women concluded that computers should be referred to in the masculine gender because:
 
1. In order to get their attention, you have to turn them on.
2. They have a lot of data, but are still clueless.
3. They are supposed to help you solve your problems, but half the time they are the problem.
4. As soon as you commit to one, you realize that, if you had waited a little longer, you could have had a better model.
 
 
The men, on the other hand, decided that computers should definitely be referred to in the feminine gender because:
 
1. No one but their creator understands their internal logic.
2. The native language they use to communicate with other computers is incomprehensible to everyone else.
3. Even the smallest mistakes are stored in their long-term memory for later retrieval.
4. As soon as you make a commitment to one, you find yourself spending half your paycheck on accessories for it.

Dekatnya Tamar Dengan Kita


Ketibaan bulan Ramadan tidak meriah tanpa dapat menikmati buah tamar sebagai juadah berbuka puasa. Seperti menjadi satu kewajipan bagi setiap rumah untuk membelinya tidak kira dari jenis, gred yang paling rendah atau yang paling mahal seperti tamar ajwah 'pure' Madinah yang berharga RM120.00 sekilo pada hari biasa manakala pada bulan ramadan harganya menjadi lebih mahal. Tamar juga menurut kajian sains merupakan buah yang
khasiat dan kandungan gulanya cepat meresap ke dalam tubuh.

Kita selalu mendengar kisah2 Rasulullah s.a.w. dengan pohon tamar. Nyata pohon tamar punya sejarah yang cukup unik dan masih ramai tidak mengetahuinya. Syukur dengan berkat mengunjungi Makkah dan Madinah untuk mengerjakan umrah semasa pengambaran Drama Cinta Madinah yang bakal disiarkan ceritanya pada saluran RTM bulan ini, saya dan semua krew dan artis memperolehi satu lagi cerita istimewa asal-usul kejadian pokok tamar
dari Tuan Haji Isa Darus atau Pak Long (Kisah Pak Long Isa pernah tersiar dalam Anis julai lalu).


Menurut cerita Pak Long, asal-usul kejadian pokok tamar adalah dari lebihan tanah yang Allah s.w.t. ciptakan Nabi Adam a.s. Pokok tamar betina tumbuh pada zaman Siti Maryam. Selepas Maryam melahirkan anaknya Nabi Isa a.s., Siti Maryam telah diminta oleh Allah s.w.t untuk menggoncangkan pohon tamar yang terdapat di tempat dia melahirkan
anaknya lalu gugurlah buah tamar masak dan di makan oleh Siti Maryam.


Itulah sejarah yang pertama tamar menjadi ubat berkhasiat kepada manusia. Siti Maryam dapat mengalas perut untuk mengumpul tenaga selepas selamat bersalin hanya dengan makan tamar, tanpa tumbuhan herba yang lain. Ditakdirkan Allah s.w.t. dengan kelahiran Nabi Isa a.s. itu juga, Allah s.w.t. telah tumbuhkan pokok tamar jantan di sebelah pokok tamar betina. Dan untuk tujuan mendapat hasil buah tamar yang elok ia juga harus dilakukan menerusi kaedah 'kahwin bunga' (melakukan proses pendebungaan betina dengan debu bunga jantan). Untuk mengenali perbezaan di antara tamar jantan dengan tamar betina, tamar jantan lebih tinggi pohonnya, berdaun keras menjulang ke langit. Pokok tamar betina rendah sedikit dan daunnya dmelintuk ke bawah.

Pada bulan februari pohon tamar jantan berbunga setahun sekali sama dengan tamar betina. Bezanya bunga jantan ia mengeluarkan debu-debu halus. Pada bulan ini ketika tamar betina mengeluarkan bunga, petugas (terdiri dari mereka yang berbangsa Arab) akan memanjat pokok tamar betina dan dijalankan proses kahwin bunga, ditepuk-tepuk,disapu dua tiga ranting bunga jantan kepada setandan bunga betina yang terkembang dari tandannya.


Ternyata untuk menghasilkan buah tamar yang elok berkualiti, ia mesti'disenyawakan' oleh tangan manusia, tidak boleh melalui binatang atau diterbangkan oleh angin. Pokok tamar tidak akan berbuah dengan sempurna jika tidak dicantum oleh tangan manusia. Buah tamar tidak akan masak jika suhu kurang dari 55oC. Bulan Julai adalah musim tamar masak ranum
manakala bulan ogos adalah musim menuai.
Menurut Pak Long Haji Isa, bagi sebuah kebun memadai ada beberapa batang sahaja pokok tamar jantan berbanding dengan ratusan pokok tamar betina, kerana debunga pada satu dahan pohon tamar jantan boleh digunakan untuk
proses pendebungaan dengan ratusan tandan pada pokok tamar betina. Debu yang perlu digunakan pada setiap pokok terlalu sedikit. Bunga jantan ini juga boleh disimpan di tempat yang kering untuk kegunaan berulang-ulang kali selagi debunganya masih ada.

 "Allah s.w.t. jadikan buah tamar cukup istimewa. Cuba perhatikan sepanjang ia berada di atas pokok tidak ada seekor binatang atau burung yang mematuk atau merosakkannya. Ini kerana buah tidak berbau. Allah s.w.t pelihara dan memuliakannya. Ia mesti disenyawakan oleh tangan manusia. Di Madinah hanya bangsa Arab sahaja yang sanggup panjat dan turun naik ke atas pokok tamar untuk lakukan kerja pencantuman ini. Bangsa lain tak mampu, tenaga tak sekuat bangsa ni." Jelas Pak Long.

Pokok Tamar ayah saudara kita.... Mula-mula kami juga bingung kenapa keunikan ini berlaku pada buah yang istimewa ini, lalu Mak Long Normah Morad, isteri Hj Isa Darus beri kami sentuh debu jantan, "Gosok pada tangan dan cium," katanya. "Masya-Allah bau air mani," kata kami tergamam. "Ya, memang bau air mani, bau ini bukan semua makhluk suka. Pokok tamar kalau mahukan buahnya elok, ia mesti disenyawakaan oleh tangan manusia, sebab pokok ini Allah s.w.t. jadikan dari lebihan tanah kejadian Nabi Adam a.s."

"Ringkasnya, dia umpama pak menakan(ayah saudara) kita. Sebab itu kita tak boleh pandang remeh padanya. Rasulullah s.a.w. dan Nabi-Nabi lain sangat sayang padanya. Sebab itu dikatakan sebaik-baik buah yang serasi dengan badan kita adalah buah tamar kerana ia sebahagian dari kita. Jadi setiap kali menjamah tamar ingat-ingatlah asal kejadiannya. Buah ini tidak berbau kerana Allah s.w.t. nak pelihara kesuciannya di samping mudah untuk kita menguruskannya dengan kelebihan cuaca yang panas kering. Penjual tak risau lalat atau semut kerana bumi barakah ini. "Ujar Pak Long dengan senyum lebar.

Petikan artikel dari Majalah Anis keluaran Oktober 2005.


Monday, October 17, 2005

Lelaki Ensem vs Lelaki Tak Ensem

Kalau lelaki handsome pendiam
Perempuan akan cakap:: woow, cool giler...
kalau lelaki tak handsome pendiam
Perempuan akan cakap: eh perasan bagus...

kalau lelaki handsome berbuat jahat
Perempuan akan kata: nobody's perfect
kalau lelaki tak handsome berbuat jahat
perempuan akan cakap: memang.... muka pun macam pecah rumah!

kalau lelaki handsome menolong perempuan yg diganggu
perempuan akan cakap: wah.. machonya.. macam hero filem!
kalau lelaki tak handsome menolong perempuan yang diganggu
Perempuan akan kata: entah2 kawan dia...

kalau lelaki handsome dapat perempuan cantik
perempuan akan kata: sepadan sangat...
kalau lelaki tak handsome dapat perempuan cantik
perempuan akan kata: mesti kena bomoh perempuan tuh!

kalau lelaki handsome ditinggal kekasih
perempuan akan kata: jangan sedih, kan saya ada..
kalau lelaki tak handsome ditinggal kekasih
perempuan akan kata:...(terdiam, tapi telunjuknya
meliuk-liuk dari atas ke bawah, patutlah, tengok saja luarannya)...

kalau lelaki handsome penyayang binatang
perempuan akan cakap: perasaannya halus...penuh kasih sayang
kalau lelaki tak handsome penyayang binatang
perempuan akan cakap: sesama keluarga memang harus menyayangi...

kalau lelaki handsome bawa BMW
perempuan akan cakap: matching... hebat luar dalam
kalau lelaki tak handsome bawa BMW
perempuan akan cakap: bang, bosnya mana?...

kalau lelaki handsome tak mau bergambar
perempuan akan cakap: pasti takut kalau2 gambarnya tersebar
kalau lelaki tak handsome tak mau bergambar
perempuan akan kata: tak sanggup melihat hasilnya ya?...

kalau lelaki handsome menuang air ke gelas perempuan
perempuan akan cakap:ini barulah lelaki gentlemen
kalau lelaki tak handsome menuang air ke gelas perempuan
perempuan akan cakap: naluri pembantu, memang begitu....

kalau lelaki handsome bersedih hati
perempuan akan cakap: let me be your shoulder to cry on
kalau lelaki tak handsome bersedih hati
perempuan akan kata: kuat nangis!! lelaki ke bukan ni?


heheheheh......

Friday, October 14, 2005

SYAITAN DAN HIDUNG



SYAITAN DAN HIDUNG
Hadis Abu Hurairah r.a: Nabi s.a.w telah bersabda: Apabila seseorang dari kamu bangkit dari tidur, maka hendaklah dia memasukkan air ke dalam hidung dan menghembusnya keluar sebanyak tiga kali kerana sesungguhnya syaitan tidur dalam rongga hidungnya iaitu ketika dia tidur (Muslim) 
 
Berikut dipaparkan tulisan kiriman dari seorang teman mengenai hidung sebagai sketsa yang merehatkan minda dan fikiran. Maaf sekiranya paparan ini mungkin menyinggung perasaan sesetengah pihak.
 Tidak kiralah berapa besar lubang hidung kita
atau macam mana bentuknya, kenalah kita ambil tahu sikit.

Bunga akan berkembang segar jika disirami air, dan hidung akan
berkembang megah bila dipuji ye dak.

Bila kita nangis kekadang hidung pun tumpang nangis,
kadang-kadang air hidung lebih banyak dari air mata.

Malah ada orang jatuh cinta kerana
terpesona dengan hidung seseorang.

Tahukah kita hidung adalah salah satu anggota yang amat diminati oleh syaitan.
Masa yang paling sesuai untuk dikunjungi syaitan adalah ketika kita tidur.

Ketika itu syaitan akan berkumpul di dalamnya.
Tidak diketahui pula dengan tepat kenapa dia suka sangat dengan lubang hidung,
tetapi ia boleh menganggu keupayaan kita untuk bangun dari tidur.

Membersihkannya sebaik sahaja bangun dari tidur adalah satu amalan
yang dilakukan oleh Rasullullah selain dari bersugi.

Bayangkanlah syaitan buat sarang dalam lubang hidung kita,
macam-macam dia bikin. (macam-macam adaa)

Oleh itu bersihkanlah sebaik bangun dari tidur.
Cara nak membersihkannya

Berselawatlah dan gunakan jari yang kecil,
bersihkanlah perlahan-lahan.
Jangan gunakan jari yang besar atau sebarang objek
kerana dikhuatiri hidung akan tercedera atau bulu hidung akan tertanggal,
boleh jadi juga lubang hidung akan menjadi luas macam
serombong kapal daa.

Nak bubuh sabun pun boleh, tetapi jangan le banyak sangat,
nanti berbuih pulak lubang hidung tu, boleh lemas tu, kan susah,
 setakat ni tak ada seorang pun yang sanggup buat CPR melalui lubang hidung.

Kalau teringat sama-sama lah kita mengamalkannya
kerana melalui hidunglah kita menyedut udara pemberian Allah
dan dapat menghidu bau syurga (ini bergantung kepada amalan masing-masing).

Akhir kata........

"Walaupun dirimu tidak kukenal,
tetapi lubang hidungmu
tetap menjadi pooojaan hatiku" 


.......14/10/2005 

My Babbling

Advice (30) Akhlak (41) Al-Quran (25) Allah (20) Awal Muharam (9) Belief (14) Books (41) Brain Food (16) Characteristics (29) Critical Thinking (26) Dakwah (88) Death (20) Dialogues (19) Doa (18) Dua' (14) Education (53) Family (35) Father (11) Friendship (30) Hadith (20) Health (57) Jokes (87) Knowledge (76) Life (90) Love (77) Lyrics (127) Man (33) Marriage (67) Motherhood (11) Motivation (76) My Reading (42) My Stories (223) Parents (14) Personality (19) Poem (45) Prayer (15) Prophet Muhammad s.a.w (15) Qoutes (79) Ramadhan (14) Real Life Story (15) Relationship (23) Religion (46) Sarcasm (18) Sarcastic (14) Short Story (76) Song (27) Tarbiyah (119) Tazkirah (108) Think out of the box (22) Where To Eat (7) Where to Go (3) Woman (56) Words (34) Work (14)